FRIENDS

Google+ Badge

Follow My IG

Instagram

30 December 2012

CARA DAN TIP PANDUAN MENGATASI BAYI TERCEKIK SUSU ATAU TERSEDAK SUSU

Assalamualaikum sahabat2,ibu2,mummy2,bakal2 ibu semua..
 
Pagi ni nk share tentang bayi tersedak susu atau tercekik susu.. dah banyak berita kita dengar dan lihat skg ni kan tentang kematian bayi akibat tersedak susu dirumah2 pengasuh,di taska2 malah ada juga di rumah sendiri.. Amat sedih sekali jika kita tidak dapat memberi rawatan awal kepada anak / anak asuhan kita ketika tersedak susu. Adalah lebih baik kita mencegah dari perkara ini berlaku. Elakkan bayi menyusu sendirian, dan sendawakan bayi selepas menyusu bagi mengelak kejadian ini. So, disini saya share kan tips2 dan bagaimana mengatasi bayi yang tersedak susu atau tercekik susu ni.. Moga bermanfaat buat semua ibu2 diluar sana..

 

• Bagaimana Bayi Boleh Tercekik Susu?


Selalunya apabila seorang bayi tertidur semasa menghisap susu dari botol, susu tersebut akan terus mengalir mengakibatkan kemungkinan bayi tersebut tersedak dan susu tersebut masuk ke saluran pernafasan dan ini menjadikan bayi berkemungkinan tercekik susu.


# Ianya berlainan sekali sekiranya bayi anda menyusu badan, kerana susu badan hanya keluar apabila bayi menghisapnya sahaja. Jika bayi tertidur ketika menyusu badan, susu ibu akan berhenti keluar dengan sendirinya. Inilah kelebihanbayi yang menyusu susu ibu..

• Apa  Perlu Anda Lakukan Sekiranya Bayi Tercekik?


Yang paling utama, jangan sesekali anda panik! 
Terbalikkan bayi anda dengan memusingkan mukanya ke bawah dan letakkan bayi anda pada bahagian lengan anda, seperti gambarajah di bawah.


tindakan awal terhadap bayi tersedak susu
 
Dengan menggunakan hujung tapak tangan, tampar dengan sederhana kuat di belakang bayi anda berkali-kali. Jika tiada tindak balas juga, anda boleh melakukan CPR pada bayi anda.
 

• Bagaimana Caranya Melakukan CPR?


Letakkan dua jari anda pada tulang dadanya dan satu jari anda di bawah paras puting bayi. Tekan sebanyak empat kali berturut-turut sehingga satu setengah inci secepat yang mungkin pada bahagian dada bayi anda.



NOTA: Amalan meletakkan kain atau bantal menyokong botol susu dan membiarkan bayi menyusu sendirian adalah sangat merbahaya. Ini juga adalah salah satu punca utama bayi boleh tersedak susu. Apabila bayi tersedak susu, bayi anda juga berpotensi mendapat pneumonia. Cara terbaik, sentiasa mengawasi bila bayi anda menyusu botol dan pastikan bayi sendawa selepas menyusu.
 
 

25 December 2012

RAWAT CYST , SENGGUGUT DAN BAGAIMANA INGIN HAMIL DENGAN GLA COMPLEX

Testimoni dari seorang pengguna Shaklee GLA Complex  :
" Saya nak share testimonial saya menggunakan GLA selama 2 bulan....alhamdulillah cyst saya dah pun mengecut dari 4++cm ( tak ingat yg tepat ) ke 3.6cm...tadi saya buat check up kt klinik nak tengok saiz cyst saya dan alhamdulillah.....dan period saya pun dah tak keluar darah berketul2 lagi........makan GLA adalah salah satu usaha saya sebab doktor pernah cadangkan saya buat pembedahan tapi saya tolak dan mencuba GLA ni....mudah-mudahan tahun 2013 nanti ada rezeki untuk saya pregnant pulak....doakan saya yer kawan2....."
 
SHAKLEE GLA COMPLEX
GLA Complex
Minyak Borage, Minyak Bunga Matahari dan Vitamin E

GLA Complex Shaklee
merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan
Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid. *

Tiada perisa, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.
 

MANFAAT UTAMA GLA COMPLEX :

 


GLA Complex membantu melegakan sindrom Pra-Haid
~Dapat menurunkan kadar kolesterol dalam badan
~Membantu meningkatkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan dimana lendir kesuburan ini hanya dihasilkan sebulan sekali. Lendir ini membantu sperma bergerak ke arah tiub folopio dan berada disitu selama 5 hari. Jadi,jika tidak kena pada waktu subur masih ada harapan hamil kerana sperma boleh sampai sehingga 5 hari. ^_^
GLA COMPLEX mengandungi"Prostaglandin    membantu hormon penting untuk fungsi kimia bdn bagi mengawal stress, tekanan darah, sakit otot, dan menghalang rembesan gastrik, anti keradangan dan anti beku darah.
~ Bonus!! GLA juga membuatkan wajah anda berseri (glowing2 gitu).HILANGKAN JERAWAT N JERAGAT JUGA!

* periksa lendir serviks anda!
Lihat samada cair,tebal,coklat @ kuning
- ini adalah tanda kurang baik dan menghalang proses persenyawaan!
Jadi, adalah penting untuk anda kenali "cecair kesuburan" anda.


CARA CEPAT HAMIL DENGAN GLA COMPLEX

 

Pertama sekali perlu saya nak ingatkan di sini bahawa kita hanya IKHTIAR.. Secara teorinya gamma linolenik acid dalam biji bunga borage dapat membantu pasangan yang ingin mendapatkan anak untuk senang hamil. Namun ia tetap berbalik kepada Yang Maha Kuasa.
Jadi sebelum berusaha marilah kita berbanyak mengingati-Nya semoga dianugerahkan cahayamata idaman.
GLA Complex ini diambil oleh isteri, dan saya sarankan di samping GLA complex, isteri juga mengambil set A (Vita Lea, B Complex dan Vita C), untuk persediaan sekiranya hamil. Vita Lea dan B Complex membekalkan asid folik yang cukup bayi mengelakkan kecacatan pada bayi, seperti spina bifida.
Baiklah, cara-cara pengambilan GLA untuk cepat hamil:
  1. Isteri hendaklah mengetahui kitaran haidnya. Samada yang normal 28 hari, atau 30 hari atau 36 hari dan sebagainya.
  2. Haid tidak tetap? Ya, saya akui agak sukar namun boleh mengagak yang terbaik.
  3. Bahagikan hari kitaran haid kepada 2. katakan 28 hari, maka 28/2=14.
  4. Maka dianggarkan masa subur isteri itu adalah dalam hari ke-14 dari hari pertama haid, +/- 5 hari.
  5. Maka pengambilan GLA Complex dimulakan dari hari pertama haid hingga sehari sebelum hari subur. Dalam kes hari subur ke-14, maka GLA diambil sehingga hari ke-13.
  6. Pengambilan suplemen lain diteruskan seperti biasa.
  7. Sekiranya untuk pusingan berikutnya isteri tidak mengalami kedatangan haid, kemungkinan besar beliau sudah hamil.
  8. Jika tidak, ulangi proses tersebut.

Sekali lagi, kita berusaha dan bertawakal kepada Allah. Semoga semua pasangan suami isteri yang berhajatkan mempunyai anak dari zuriat sendiri bakal menimangnya In shaa Allah.
Semoga berjaya!
 

23 December 2012

VITAMIN SHAKLEE : PAPPERMINT GINGER PLUS

[KHASIAT HALIA]

HALIA BANTU RAWAT MASALAH PENGHADAMAN DAN PENCERNAAN PERUT
 
Satu sudu teh halia mengandungi nilai antioksidan bersamaan satu mangkuk bayam.
 
 
 
Nyaman dan Melegakan

Halia merupakan herba terbaik dalam memelihara saluran penghadaman dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang nyaman dan dapat melegakan senak perut. Pudina pula merupakan herba yang membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan melegakan dan menyamankan perut.

Shaklee peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan. Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.  


PERBEZAAN SHAKLEE


Kombinasi 4 herba dari Barat dan Timur dan dihasilkan di bawah prosedur standard dengan melalui penggunaan teknologi sains yang terkini.

Secara klinikal sangat membantu dalam merawat atau mencegah masalah loya , gastrik, mabuk laut, sendawa dan penghadaman

MANFAAT UTAMA


PUDINA  :  Melegakan otot perut, ia mempunyai kesan penenang. Membantu dalam penghadaman, mabuk laut/darat, membantu melegakan kesakitan gastrik, pedih ulu hati dan cirit birit. Ia juga melegakan kesan2 sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan yang timbul daripada rawatan kimoterapi. Pudina merangsang mengeluarkan peluh, oleh itu ia menyekat demam apabila seseorang itu dijangkiti selsema. Rasa sejuk dan menyegarkan daripada pudina membantu memelihara pemikiran yang jelas dan tetap fokus


HALIA  :  Masyarakat Cina telah menggunakan halia lebih dari 2000 tahun. Halia merangsang rembesan enzim Salvia untuk pencernaan makanan. Melegakan ketidakselesaan perut dan usus, period, loya dan mual angin ketika mengandung, selepas melahirkan anak (semasa pantang). Laporan penyelidikan awal merumuskan bahawa halia adalah berkesan dalam merawat / mencegah masalah kesakitan ketika dalam perjalanan / pengembaraan


POKOK ADAS  (fennal) :   Orang2 Eropah mengambil biji Adas selepas makan untuk menghilangkan kembung perut, melegakan sakit perut, melegakan gejala flu juga dapat membantu dalam masalah alergi pada saluran usus
 
 
CEKUR MANIS (anise)  :    Digunakan oleh orang2 Mesir purba. Ia melegakan masalah pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak. Merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan , menahan kulat yang menyebabkan penyakit kulit yang biasa ; melegakan haba dimusim panas dan lembap, memberi peredaran tenaga di dalam badan dan lembut pada perut.


REKEMONDASI  :


Membantu penghadaman  >>  Ambil 3 biji selepas makan

Mencuci usus dan perut  >>  Larutkan 3biji PAPPERMINT GINGER PLUS dan 10 biji Alfalfa di dalam air panas suam untuk diminum

Merawat sakit atau masalah gastrik, nausea, batuk  >>  Ambil 3-5 biji dilarutkan dalam air panas menjadi teh herba

Kelegaan tekak, batuk, sendawa  >>  Hisap 2 biji

22 December 2012

KOLEKSI TESTIMONI SHAKLEE COLLAGEN POWDER

Yezzaaa!! Malam ni dapat updated blog lagi... nk tunjuk kat sume tentang bestnye Shaklee Collagen Powder (SCP) ni.. kt dapat banyak feedback2 positive dari custemor. So, meh kt tgk testimoni kolagen shaklee ni ye...sy buat dlm bentuk picture je.. senang faham kan.. memang sgt marvelous SCP ni, sgt berbaloi dan sgt2 puashati! Walaupun harganya terasa sedikit mahal, (Takkan nk beli BMW dengan harga Myvi pulak kan..) Kesan yg cepat..dlm3-7hr dah dapat rasakannya..Kulit lebih lembut, lembap, licin dan gebuss..:) Digalakkan kolagen ini ambil bersama ESP utk kesan yg lebih optimum..

Tak mo cite byk, meh tengok2 dulu...

testimoni kolagen shaklee

testimoni kolagen shaklee

testimoni kolagen shaklee

testimoni kolagen shakleetestimoni kolagen shakleetestimoni kolagen shaklee

#makcik2 pun taw berkolagen tau...jgn main2..haha..
 
And yang latest sekali....dari upline sy sendiri..:) 
credit : Best Beauty Mom

testimoni kolagen shaklee

Jadi, ape tunggu lagi...ayuh dapatkan sekotak untuk kecantikkan dan kesihatan anda sementara masih dalam promosi ni.. Last order untuk offer ni sampai 29 disember 2012 je ye...

Hubungi saya untuk maklumat lanjut : 0162853148 9 (call,sms,whatsapp) - ayu

18 December 2012

Performance® Maximum Drink I Shaklee


Berapa Banyak Air Yang Perlu Diminum?


Ada orang kata jangan minum air banyak-banyak. Minum seteguk dua saja, ini petua untuk awet muda. Ada pendapat yang mengatakan kita perlu meminum 8 gelas sehari. Yang mana betul?


Pendapat yang pertama, memang tidak betul. Yang kedua? Tidak berapa betul! "8 gelas sehari" lebih merupakan sebagai lagenda yang telah diterima sebagai fakta.


Baru-baru ini, Jurnal Psikologi Amerika mendedahkan bahawa tidak terdapat bukti saintifik yang dapat menyokong teori "8 gelas sehari". Jangan salah faham pula. Saintis tersebut bukan mengatakan kita tidak memerlukan air. Tetapi nasihat agar kita mengambil 8 gelas air sehari bukanlah satu nasihat yang baik.


Pertama, kita perlu meminum air berulangkali di sepanjang hari. Meminum 8 gelas di waktu pagi dan mempercayai bahawa anda sudah meminum air yang cukup untuk hari tersebut adalah berbahaya.


Mereka yang meminum air, walau setengah gelas, pada setiap jam akan mendapati diri mereka begitu bertenaga.


Berapa banyak yang perlu diminum? Ianya bergantung kepada cuaca dan aktiviti yang anda jalankan. Lebih banyak anda kehilangan air, lebih banyak yang perlu diminum, lebih banyak dari 8 gelas. Tetapi jangan pula meminum terlalu banyak. Kenapa pula? Meminum terlalu banyak air boleh menyebabkan keracunan air (sekiranya menahan membuang air kecil) ataupun situasi elektrolit tak seimbang.


Peringatan: Lebih banyak anda meminum air, lebih banyak anda perlu menggantikan elektrolit anda. Di mana anda boleh memperolehi bekalan elektrolit? Dari air minuman sukan seperti 100 Plus, Excel dll.


Nanti dulu, sebelum anda ke pasaraya untuk membeli minuman tersebut, saya ada satu petua untuk anda. Masukkan secubit garam ke dalam setiap gelen air minuman anda. Nah! Anda sudah mendapat bekalan elektrolit yang cukup. Sudah tentu pengeluar air minuman sukan tidak akan memberitahu kita mengenainya :)

Sumber : FB KKM
 Yesss!! kite ada Performance Drink 

Minuman Hidrasi Tulen - Sebelum, Semasa dan Selepas latihan


Penghilang Dahaga untuk Si Juara

Penyahhidratan merupakan penyebab biasa bagi kelesuan dan tahap pencapaian yang kurang memberangsangkan bagi para atlet. Shaklee Performance® terbukti secara klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air.  Tambahan pula, Performance mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi yang lain.

Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietari   dengan campuran unik karbohidrat kami  dapat memberikan tenaga segera dan berkekalan bagi menyokong hidrasi optimum.

Terbukti secara klinikal


Ujian makmal terhadap atlet dengan pencapaian cemerlang menunjukkan yang Performance Shaklee dapat:


•    Mengurangkan kehilangan bendalir bagi meningkatkan hidrasi


•    Memberikan spektrum elektrolit yang menyeluruh termasuk   kalsium dan magnesium (bukan untuk jenama unggul)


•    Memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina.

Dapatkan yang Terbaik, Serlahkah yang Terbaik

Nutrisi untuk para atlet sukan Shaklee memberikan apa yang tubuh anda perlukan; sebelum, semasa dan selepas latihan, dengan formula yang terbukti secara klinikal  dapat membantu anda bertahan lebih baik, berlatih lebih lama dan kembali bertenaga dengan lebih cepat.

Jaminan Ketulenan Shaklee
Tidak mengandungi perasa tiruan, pemanis atau sebarang bahan pengawet tambahan.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.
Hubungi saya untuk order : 0162853148 - ayu

BERAPA BANYAK AIR SEHARI PERLU DIMINUM ?

Berapa Banyak Air Yang Perlu Diminum Dalam Sehari?

Ada orang kata jangan minum air banyak-banyak. Minum seteguk dua saja, ini petua untuk awet muda. Ada pendapat yang mengatakan kita perlu meminum 8 gelas sehari. Yang mana betul?

Pendapat yang pertama, memang tidak betul. Yang kedua? Tidak berapa betul! "8 gelas sehari" lebih merupakan sebagai lagenda yang telah diterima sebagai fakta.

Baru-baru ini, Jurnal Psikologi Amerika mendedahkan bahawa tidak terdapat bukti saintifik yang dapat menyokong teori "8 gelas sehari". Jangan salah faham pula. Saintis tersebut bukan mengatakan kita tidak memerlukan air. Tetapi nasihat agar kita mengambil 8 gelas air sehari bukanlah satu nasihat yang baik.

Pertama, kita perlu meminum air berulangkali di sepanjang hari. Meminum 8 gelas di waktu pagi dan mempercayai bahawa anda sudah meminum air yang cukup untuk hari tersebut adalah berbahaya.

Mereka yang meminum air, walau setengah gelas, pada setiap jam akan mendapati diri mereka begitu bertenaga.

Berapa banyak yang perlu diminum? Ianya bergantung kepada cuaca dan aktiviti yang anda jalankan. Lebih banyak anda kehilangan air, lebih banyak yang perlu diminum, lebih banyak dari 8 gelas. Tetapi jangan pula meminum terlalu banyak. Kenapa pula? Meminum terlalu banyak air boleh menyebabkan keracunan air (sekiranya menahan membuang air kecil) ataupun situasi elektrolit tak seimbang.

Peringatan: Lebih banyak anda meminum air, lebih banyak anda perlu menggantikan elektrolit anda. Di mana anda boleh memperolehi bekalan
elektrolit? Dari air minuman sukan seperti 100 Plus, Excel dll. Shaklee anda PERFOMANCE DRINK sebagai pengganti air soda atau minuman elektrolit yang lain. Ia selamat!



Nanti dulu, sebelum anda ke pasaraya untuk membeli minuman tersebut, saya ada satu petua untuk anda. Masukkan secubit garam ke dalam setiap gelen air minuman anda. Nah! Anda sudah mendapat bekalan elektrolit yang cukup. Sudah tentu pengeluar air minuman sukan tidak akan memberitahu kita mengenainya :)

SHAKLEE PERFOMANCE DRINK membantu mengelakkan anda dari dehidrasi dan membekal elektrolit yg cukup pada tubuh.

Dapatkan sebotol utk anda sekeluarga. 

Saya adalah pengedar sah Shaklee 

ID : 882771
HUBUNGI SAYA DI -  0162853148

Pengeposan seluruh Malaysia.
Cash On Delivery sekitar Bandar Baru Sentul, Hospital Tawakal, Pekeliling dan Mini Utc Sentul.

Adakah Makanan Kesihatan Memberi Manfaat?

vitamin dan makanan kesihatan

Jarakkan masa pengambilan vitamin dengan ubat


Kalau kita ke supermarket atau farmasi, kita akan lihat banyak vitamin dan makanan kesihatan atau pemakanan tambahan yang dipamerkan. Maklumat-maklumat pemakanan yang tercatat di kotak produk tersebut sudah cukup untuk membuat kita pening kepala. Apakah vitamin atau mineral yang tercatat pada kotak-kotak tersebut dapat memberi manfaat kepada kita?


Beberapa kajian menunjukkan vitamin dan mineral tertentu dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung sebanyak 30 hingga 40 peratus malah dapat memperlahankan perkembangan penyakit tersebut. Vitamin juga membantu memperkuatkan sistem imun dan mereka yang mengambil vitamin dan mineral dipercayai mempunyai sistem imun yang lebih kuat. Sekiranya sistem imun kita lemah, kita akan terdedah kepada serangan berbagai-bagai penyakit dari dalam dan luar badan kita.


Jadi, pengambilan makanan kesihatan memberi manfaat kepada kita.


Janganlah pula anda tidak menjaga makanan anda dan mengharapkan pemakanan tambahan melakukan keajaiban.
Makanan kesihatan dapat membantu mencegah penyakit walaupun anda mungkin memerlukan masa 6 bulan untuk melihat keberkesanannya

Janganlah itu pula dijadikan alasan untuk tidak mengambilnya. Semakin awal anda bermula, semakin awal keberkesanannya.



Satu lagi cabaran ialah membantu sistem tubuh yang mula menurun. Apabila usia makin meningkat, kecekapan sistem tubuh kita tidak lagi seperti dulu. Sebagai contoh, perut kita tidak mempunyai cukup asid untuk membantu menyerap nutrien dari makanan. Ini bermakna sebanyak 40% dari nutrien dalam makanan tidak dapat diserap membuat kita kekurangan vitamin D, B6, B12, riboflavin, folat dan kalsium. Kebolehan sistem tubuh menyimpan nutrien juga menurun disebabkan oleh peratus lemak tubuh yang meningkat bersama umur.

Walaupun metabolisma membuatkan kita hidup dan sihat, ia juga menghasilkan sisa yang boleh membahayakan tubuh kita. Radikal bebas dan bahan lain yang terhasil dari proses metobolisma boleh merosakkan sel DNA dan membawa kepada banyak kesan umur tua. Kita memerlukan antioksida untuk melindungi diri dari serangan radikal bebas. Namun begitu, semakin meningkat usia, semakin susah untuk kita memperolehinya dari makanan harian. Justeru itu, kita perlu mengambil vitamin dan mineral tentu untuk memperolehi kesihatan
optimum.

Sebagai langkah berjaga-jaga, pastikan jumlah vitamin dan mineral yang diambil tidak melebihi had yang ditetapkan. Anda dinasihatkan untuk bertanya kepada doktor / pengedar mengenai makanan kesihatan yang ingin diambil. Ini disebabkan terdapat beberapa makanan kesihatan yang tidak sesuai diambil bersama ubat-ubatan.

Disenaraikan beberapa tips untuk anda:



Elakkan multi-vitamin dengan formula "time release". Ketika sampai masa untuk hancur, ia mungkin terlalu jauh di dalam perut di mana penyerapan adalah lemah.

Simpan vitamin jauh dari tempat panas dan lembab

Ambil vitamin bersama makanan kerana beberapa nutrien memerlukan lemak untuk berfungsi. Jesteru itu, mengambilnya bersama makanan rendah lemak adalah terbaik.

Semak tarikh "baik sebelum". Anda mungkin berjimat dengan membeli dalam kuantiti yang banyak, tetapi sebenarnya akan merugikan jika tidak dihabiskan sebelum tamat tempoh.
 




Chewable Vita-C™ 100 mg

Vitamin C memainkan peranan penting dalam memelihara kandungan antioksidan semulajadi tubuh dan juga penting untuk tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan yang baik.  Vitamin C tambahan diperlukan bagi ibu-ibu mengandung dan yang sedang menyusukan bayi di mana diet harian sahaja tidak mampu memberikan vitamin C yang mencukupi. Chewable Vita-C dengan rasa limau dapat menyediakan vitamin C setara 1½ buah oren.  Ia ideal juga untuk kanak-kanak atau sesiapa sahaja yang sukar untuk menelan pil.

SO, JANGAN TERBANTUT KERANA VITAMIN C 500MG YG TGH OUT OF STOK SEKARANG NI.. ANDA BOLEH GANTIKANNYA DENGAN CHEWABLE VITA-C 100MG BUKAN JENIS SUSTAINED RELEASED

beza ia dgn Vita-C 500mg Sustained Released ialah:-
 
--  chewable vita-c bukan jenis sustained released- thats why dos dia 100mg.. so kita boleh makan kerap2, misalnya jarak 3-4 jam sekali, bukan telan sekaligus 5 biji

So.. anda boleh gantikan Vit C 500mg dgn  Chewable Vita-C 100mg (bukan utk kanak2 shj ye,dewasa juga blh)..! Pengambilan sebanyak 5 tablet vita-c100mg sama dgn sebiji vita-c 500mg..Ia juga telah diperkaya dgn ekstrak citrus dan bioflavonoid..sama kan dgn vita-c 500mg punye?? Tiada masalah lagi..:)
 
Kelebihan dan kebaikkannya sama cuma vit c chew ni bukan jenis sustained released. Tiada masalah untuk anda menggantikannya. Anak2 juga blh ambil sama ^_* 
 
shaklee chewable vita-c plus shaklee chewable vita-c plus 100mg
 
Dapatkannya sekarang! Pm sy utk maklumat lanjut.. sms/whasapp 0162853148 - Ayu

16 December 2012

SUSU FORMULA vs SUSU IBU?

Tahukah anda bahawa sebelum susu formula dicipta, ibu-ibu di seluruh dunia menyusukan bayi mereka dengan susu ibu, dan kalaupun mereka tak boleh menyusu, atau tak mahu menyusu, akan dicari (diupah) ibu susuan bagi menyusukan bayi itu? Di negara Barat ia dipanggil wet-nurse. Dan seterusnya bayi tersebut akan diberi makanan mengikut peringkat usia, daripada sumber2 yang boleh didapati di sekeliling mereka. Tapi pada tahun 1867, seorang pakcik yang sangat pakar dalam bidang kimia telah mencipta makanan bayi ‘dari kilang’. Namanya Justus Von Liebig. Bermula dari itu, banyak syarikat2 dan kilang2 yang mula berebut2 mencipta makanan untuk bayi sehinggalah menghasilkan satu produk yang terdiri dari susu lembu, krim, gula dan air = susu formula. Henri Nestle pula telah mencipta makanan bayi (susu) yang berbentuk tepung yang mendapat sambutan menggalakkan. Mungkin ia memudahkan mereka pada masa tu (yang mana orang2 kaya biasanya tak menyusukan anak). 


Namun demikian, bayi-bayi yang diberi susu formula pada masa tu selalu sakit, disebabkan kekurangan nutrisi (walaupun katanya susu formula tu untuk ‘menggantikan’ susu ibu), dan kadar kematian bayi yang tinggi disebabkan pemberian susu formula. Namun para pengilang tetap jugak mengeluarkannya secara besar-besaran sebab keuntungan berlipat ganda yang mereka perolehi. Sampai satu tahap baby semua tu terpaksa diberi jus oren (campur dalam susu) untuk mendapatkan khasiat vitamin C. Tapi mereka tetap claim susu formula adalah yang paling bagus untuk baby. Kemungkinan revolusi penyusuan pada masa itu telah ‘memberi idea’ kepada ibu bapa zaman tu untuk memberi bayi mereka apa saja jenis susu. Termasuk susu cair yang kita buat kuih tu. 


Bagi meninggikan ‘class’ susu formula, syarikat2 pembuat susu telah mengiklankan susu2 buatan mereka dengan tagline “susu pilihan orang kaya” dan susu ibu hanya untuk golongan miskin sebab ia adalah PERCUMA. Istilah ‘susu formula’ diperolehi dari Encik Thomas Morgan Botch, yang cuba mencari fraction terbaik untuk susu tersebut. Pada masa tu mereka menggunakan konsep 2% lemak, 6% karbohidrat dan 2% protein. 


Susu formula mula diterima dengan meluas di seluruh dunia dalam tahun-tahun di pertengahan abad ke -20. Hinggalah ke hari ni susu formula masih menjadi pilihan sebahagian ibu bapa. Mungkin kerana iklan yang begitu meriah tentang susu formula berbanding susu ibu. Tambahan pula susu formula hari ini jauh lebih baik dari susu formula di awal penciptaannya, dengan diperkaya dengan pelbagai vitamin, mineral dan sebagainya.


Walau bagaimanapun, dewasa ini kebanyakan masyarakat dunia sudah kembali kepada yang asas, kepada natural living di mana penyusuan susu ibu kembali mengambil tempat. Malah, konsep wet-nursing atau ibu susuan kini mula diterima ramai. Namun masih ada mereka yang mempunyai pemikiran seperti 100 tahun yang lampau yang mana menganggap susu ibu hanya untuk orang miskin kerana ia percuma. Akan tetapi dengan promosi yang diadakan terhadap penyusuan ibu, kebanyakan ibu bapa muda sudah menyedari hakikat kebaikan susu ibu, mungkin ibu-ibu di peringkat ‘nenek’ sekarang masih mengagungkan susu formula


Di negara-negara dunia ketiga, penyusuan SUSU ibu sangat-sangatlah penting, malah ibu yang menghidap AIDS juga digalakkan menyusukan anak mereka. Kerana pemberian susu formula lebih memudaratkan… di sana kadar kematian bayi yang tinggi disebabkan pemberian susu formula yang dicairkan, ataupun yang tercemar kerana persekitaran dan air yang kotor. Maklumlah dalam keadaan sebegitu mungkin mereka terpaksa mencatu pemberian susu formula kepada bayi mereka. Memang, mana2 ibu mahu memberikan yang terbaik kepada anaknya. Yang beri susu formula, adalah kerana maklumat yang mereka perolehi “susu terbaik untuk bayi”. Bukan sebab tak sayang anak atau ‘nak seksa baby’ dan sebagainya. Mungkin ada segelintir ibu yang tahu kebaikan susu ibu tapi saja nak kasi susu formula sebab mungkin ‘malas’ nak menguruskan hal2 susu ibu yang leceh. Tapi kebanyakan yang beri susu formula mempunyai sebab2 tersendiri yang kukuh yang tak membolehkan mereka menyusukan anaknya sendiri. Tapi berdasarkan sejarah, ayuhlah kita kembali kepada breastfeeding dan wet-nursing ;)






Dibandingkan dengan susu ibu, susu formula  hilang banyak perkara yang bayi perlukan untuk kuat, sihat dan cerdas. Tahukah anda:
Bayi yang minum susu formula mempunyai risiko yang lebih besar untuk mendapat:

  • Jangkitan telinga
  • Cirit-birit / sembelit
  • Pneumonia (radang paru-paru)
  • SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) – Sindrom Kematian Bayi Mendadak
Kanak-kanak yang diberi susu formula mempunyai risiko yang lebih besar untuk:

  • Obesiti (menjadi gemuk)
  • Diabetes
  • Asma dan alergi
  • Kanser
Rujukan:

  1. How does formula compare to breastmilk?

BAHAYA AIR MASAK KEPADA BAYI

BAHAYA PEMBERIAN AIR MASAK KEPADA BAYI


http://duniasusuibu.com/

Sumber: Suraya (2010). Menyusukan anak angkat. diyaluna.com. 20 Mei.

Induce lactation – ‘Mencetuskan Penyusuan’ atau Adoptive Breastfeeding ialah apabila ibu menyusukan anak yang bukan dikandungnya.

Proses kehamilan adalah proses alami untuk badan ibu bersedia untuk menyusukan anak yang bakal lahir

Walaubagaimanapun bagi wanita yang tidak pernah mengandung, anda masih boleh menyusukan selagi anda mempunyai payudara dan kelenjar pituitari yang berfungsi!

3 bulan sebelum : Makan pil perancang (Yasmin/Microgestine) setiap hari tanpa henti dan Domperidone (20mg/4 times per day) untuk membolehkan badan “meniru” proses pembentukan kelenjar mamari sebagaimana yang berlaku semasa proses kehamilan.

Apabila terdapat ‘perubahan’ pada payudara, hentikan pengambilan pil perancang dan teruskan Domperidone untuk mencetuskan penghasilan susu ibu.

‘Perubahan payudara’ ialah pertambahan 1 cup pada bra ibu dan payudara terasa penuh dan berat

Ibu boleh mula memerah susu menggunakan dual pump elektrik 3 jam sekali/20 minit untuk menggalakkan penghasilan dan pengeluaran susu ibu.

Beri bayi menyusu terus daripada payudara ibu untuk meningkatkan rangsangan ke atas payudara untuk menggalakkan penghasilan lebih banyak susu.

Sekiranya anda tidak menghasilkan cukup susu (setelah didiagnos doktor dan penilaian konsultan laktasi).

Cuba gunakan SNS (Supplemental Nursing System) dengan menggunakan susu yang dibekalkan oleh ibu kandung bayi ataupun susu tiruan.


Ibu akan menghasilkan susu selepas 2 ke 3 minggu proses ini berlaku dan kesannya berbeza kepada setiap individu.

Susu ibu yang dihasilkan ialah susu matang yang keluar dari ibu yang melahirkan pada hari ke 10 (lebih dan kurang).

Ibu yang mencetuskan susu ialah ibu hebat!

Anda tidak menghasilkan kolustrum kerana badan anda tidak menghasilkan ‘human placental lactogen’

Susu anda berkhasiat, mengandungi nutrien, antibodi dan immuniti yang sikecil perlukan, tahniah!


Cadangan lain :

  • Sekiranya ibu kandung sudi menyusukan anaknya, bekalkan breastpump untuk kemudahannya membekalkan susu sepanjang sekurang2nya 1 minggu pertama bayi. Kolustrum adalah makanan pertama bayi yang terbaik.
  • Breasteeding is more than breastmilk
  • Quoted dari Puan Kamariah, Konsultan Laktasi “Kasih sayang itu milik Dia dan niatkan menyusu anak ini demi menambahkan kasih sayang dan bukannya menggantikan”
IBU YANG TIDAK PERNAH HAMIL JUGA BOLEH MENYUSUKAN ANAK ANGKAT. BOLEH RUJUK DI LINK http://duniasusuibu.com/penyusan-anak-angkat/menyusukan-anak-angkat/#.UM2dh6yd7rc untuk rujukan anda

Share it