Sungguhpun demam hanya masalah kesihatan biasa yang menandakan badan mereka sedang melawan jangkitan atau keradangan disebabkan bakteria atau virus, namun ia juga boleh membawa kepada penyakit lebih serius.

 
Apa yang perlu anda tahu?
===================

✔ Suhu badan normal adalah 37 darjah Celsius.

✔ Ukuran suhu badan kanak-kanak diambil di bawah lengan (ketiak) atau telinga. Ukuran suhu badan diambil di bawah lengan adalah 0.5 lebih rendah daripada suhu yang diambil melalui telinga.

✔ Suhu demam tinggi tidak semestinya menandakan keseriusan penyakit.

✔ Kanak-kanak yang sihat selepas mengalami demam dalam tiga atau empat hari tidak perlu dibimbangkan.





✔ Perhatikan perubahan suhu badan anak-anak agar anda tidak terlepas pandang kadar kesihatannya terutama ketika mereka kelihatan lesu, lemah dan muntah berlebihan.

✔ Sekiranya suhu badan anak anda tidak terlalu panas tetapi kerap terkena sawan, kemungkinan anak anda mengalami masalah lain atau masalah saraf. Segera bawa berjumpa pakar anda untuk pemeriksaan lanjut.

BAGAIMANA MERAWAT DEMAM ?


✿ Beri anak anda minum banyak air putih. Demam menyebabkan anak-anak terdehidrasi dan mereka mudah lesu.

✿ Pilih pakaian anak anda daripada fabrik nipis dan ringan agar mereka mendapat pengaliran udara yang baik.

✿ Jangan terlalu memaksa mereka makan tetapi hindari mereka dari tidak makan langsung.

✿ Beri ubat kepada anak anda agar demam tidak berpanjangan.

✿ Letakkan tuala basah di dahi anak anda agar dapat mengurangkan suhu badan panas.
 
ANAK DEMAM BUKAN PERKARA REMAH
DEMAM JANGAN DI PANDANG REMEH
 

Cara mencegah sawan dan demam 

 

Makanan berzat penting untuk menjamin kesihatan anak-anak dan menjadi kekuatan untuk melawan penyakit dan meningkatkan imunisasi tubuh.


❤ Elakkan membawa anak-anak ke tempat keramaian kerana mereka mudah terdedah kepada pelbagai jenis penyakit.

❤ Apabila suhu meningkat, kawal dengan cara lap badan dengan tuala yang dicelupkan air sejuk. Sekurang-kurangnya ia mampu mengurangkan suhu badan. 


PERLUKAH SUPPLEMEN UNTUK ANAK - ANAK DAN CADANGAN NUTRISI SHAKLEE UNTUK ANAK-ANAK


Oleh kerana kesibukan kita sebagai ibu bapa bekerjaya, kita hampir terlupa untuk memantau pemakanan anak-anak kita. Jarang buat sarapan untuk mereka setiap pagi sebab kita sendiri kelam kabut bersiap nak ke tempat kerja, nak elak kesesakan lalulintas. Anak-anak ke sekolah dengan perut kosong dan kita berikan mereka wang belanja. OK, kita tanya diri kita sebagai ibubapa, perlukah supplemen untuk anak ye? Tepuk dada tanya sayang...

Kita sendiri tidak tahu apa yang mereka beli. Adakah mereka beli makanan yang menyihatkan , makanan yang mengenyangkan atau makanan rapu/jajan?? Tahukah mereka apa yang mereka beli itu tidak baik untuk kesihatan mereka? 

Kita sebagai ibubapa sudah semestinya mahukan yang terbaik buat anak2 kita bukan? Kenapa mesti kita kedekut untuk keluarkan sedikit wang gaji kita untuk beli supplemen atau makanan tambahan buat mereka, anak-anak penerus generasi kita? Kita lalai sehingga anak-anak kita senang dijangkiti penyakit / virus atau kerap demam dan selsema menyebabkan pembelajaran mereka terganggu dan kita pula terpaksa keluarkan belanja untuk bayar bil-bil hospital atau rawatan di klinik.

Berikan nutrisi terbaik buat anak- anak kita. Saya memilih Meal Shakes Shaklee sudah semestinya! Sebab rasanya yang sedap, lengkap dengan vitamin dan mineral perlu serta tinggi dengan kandungan kalsium. Penyediaannya yang mudah juga sesuai untuk sarapan pagi yang ringkas dan cepat buat ibu bapa yang sibuk.