Tekanan atau stress tidak seharusnya dibiarkan oleh ibu mengandung. Kelahiran bayi dari ibu yang mengalami stress yang tinggi menyebabkan bayi cenderung bersifat marah. Selain itu, bayi juga dikatakan sukar untuk beradaptasi dengan persekitarannya yang merupakan penentu kepada IQ yang normal.
 

Sumber : Google

Melahirkan Anak Tidak Normal

 
Ini adalah stress yang paling tinggi. Ia perlu di kawal dan perlu mematuhi permeriksaan berkala.
 
·         Pemeriksaan secara rutin dengan doktor untuk memastikan kandungan anda berada dalam keadaan yang sihat.

·         Lalui fasa kehamilan dengan fikiran yang positif dan bahagia, ambil makanan yang berkhasiat serta melakukan senaman ringan secara konsisten. Minta sokongan daripada suami, ahli keluarga mahupun rakan-rakan terdekat.

·         Sentiasa meluahkan kebimbangan anda kepada suami agar anda tidak menanggung beban bersendirian.
 

Suami Bertugas Di Luar Kawasan

 

Bagi anda yang mengalami situasi seperti ini maka bersabar dan positiflah kerana yakin bahawa suami bekerja demi masa depan keluarga. Untuk mengelakkan anda melayan kesedihan hati, lakukanlah...
 
·         Manfaatkan teknologi untuk tetap menjalinkan komunikasi dan mengkhabarkan perkembangan kehamilan anda kepada suami.

·         Teknologi kini kian canggih dan anda boleh memanfaatkan media sosial seperti Skype, Viber mahupun Facetime untuk berkomunikasi secara langsung.

·         Lakukan rutin seperti biasa. Sesekali keluarlah untuk beriadah dengan rakan-rakan terdekat mahupun ahli keluarga. Contohnya keluar menonton wayang atau bersantai di restoran.

·         Manfaatkan waktu untuk memanjakan diri dengan melakukan rawatan di salun kecantikan. Namun begitu, pastikan produk-produk yang digunakan di salun itu tidak memudaratkan kehamilan anda.
 

Berat Badan Bertambah

 
Kandungan juga memiliki beratnya sendiri. Maka tidak hairanlah berat anda juga bertambah. Namun, pertambahan berat badan juga ada batasnya kerana jika terlalu berlebihan akan membahayakan kesihatan anda dan kandungan. Lakukanlah ...
 
·         Terapkan amalan pemakanan yang sihat dan seimbang. Tidak perlu menggandakan jumlah makanan tetapi tingkatkan pengambilan nutrisi.

·         Bersenamlah secara konsisten. Minta pandangan doktor mengenai pilihan senaman yang sesuai dengan keadaan anda yang sedang hamil.

·         Lakukan latihan pernafasan seperti yoga atau meditasi. Aktiviti ini dapat membantu ibu hamil merasa tenang sehingga ketegangan semasa proses bersalin dapat diminimumkan.