22 June 2014

Sakitnya Sembelit Lepas Bersalin dan Semasa Berpantang

Arghhhh....csakitnya sembelit lepas bersalin , lebih-lebih lagi semasa berpantang .. Saya juga merasainya masa bersalin anak sulung dulu. Mana tidaknya, ikut petua orang dulu-dulu, masa berpantang tidak boleh minum air banyak, buah dan sayur juga kurang. Takut sejuk dan bentan katanya. Bila kurang zat, kurang fiber, kurang air, najis jadi keras. Nak buang air jadi takut , takut luka rasa sakit tapi kalau tak buang, perut jadi lebih tidak selesa. 


Antara sebab-sebab biasa berlakunya sembelit:
• Kurang serat dalam diet.
• Kurang aktiviti fizikal terutamanya di kalangan warga tua.
• Pengambilan ubat-ubatan (terutamanya herba).
• Penyalahgunaan julap.
• Kebiasaan menahan untuk membuang air besar.
• Kekurangan air.
• Penyakit atau keadaan tertentu seperti strok.
• Masalah dengan kolon dan rektum.
• Masalah dengan fungsi usus.

Akan tetapi, sesiapa yang sering terkena sembelit perlulah berhati-hati kerana sembelit yang berpanjangan dan serius mungkin boleh menyebabkan buasir yang disebabkan oleh tindakan menahan untuk membuang air besar.


Untuk mengatasi masalah sembelit selepas bersalin, cubalah cara-cara ini untuk mencegahnya:
  1. Banyak minum air iaitu kira-kira 6 hingga 8 gelas sehari. Jika anda menyusukan bayi, kuantitinya perlulah ditambah. Air akan membantu penghasilan susu yang banyak, mengurangkan jangkitan kuman dan pundi kencing dan mengurangkan sembelit. Dehidrasi akibat kekurangan air kerana terlalu berpantang boleh menyebabkan luka lambat baik dan air susu menjadi kurang.
  2. Elak tabiat menahan untuk membuang air besar. Jika terasa ingin membuang air besar, segeralah ke tandas walaupun anda rasa kurang selesa terutamanya dalam minggu pertama selepas bersalin. Ketahuilah bahawa lebih lama anda menahan diri daripada membuang air besar, lagi keras najis anda dan pastinya akan memburukkan lagi keadaan.
  3. Lakukan banyak pergerakan seperti berjalan dan senaman ringan walaupun ketika dalam pantang. Cara ini akan memudahkan anda membuang air besar.
  4. Makan makanan yang kaya serat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Selain serat, makanan ini juga mengandungi banyak vitamin seperti vitamin C. Vitamin C diperlukan untuk memulihkan tisu-tisu yang tercedera semasa kelahiran bayi dan bagi menyembuhkan luka episiotomi ataupun luka caesarean.
 
Jangan pandang remeh pada masalah sembelit ni ye puan-puan. Sembelit yang teruk dan berterusan boleh menyebabkan buasir... owhh.. so scary.... 
 
 
Lihat dan baca keratan akhbar ini..
 
 
Sembelit lepas bersalin dan berpantang
Sembelit penyebab buasir
 uhh....sakit tu.. mau duduk tak kena, berdiri tak kena. Najis berdarah... oh no noo.. cegah sebelum parah ye ibu - ibu..
 
Testimoni Ostematrix Shaklee
Testimoni Ostematrix Shaklee
 
Mudah bagi saya mengatasinya. Saya hanya makan 4 biji Ostematrix setiap malam sebelum tidur. Dan bangun pagi mudah saja melabur, najis lembut dan licin, badan lebih bertenaga walau berjaga malam dan bekalan kalsium saya cukup setiap hari. 
 








dan ini pula adalah cadangan Set bagi merawat Buasir.


Ostematrix membantu melancarkan pembuangan air besar.

Omega membantu melembutkan najis.

Zink Complex pula bantu merawat dan menyembuhkan luka dalam usus.


Nak beli? Perlukan konsultasi ketika berpantang? Hubungi saya segera ye!

Buat pesanan anda sekarang untuk kesihatan yang lebih baik. Hubungi saya untuk info lanjut.





 SID : 882771
NOR FAHIDAYU MASRAN
Sms @ Whatsapp
0162853148


 

1 comment:

Mahfuzah Abd Salam said...

Boleh juga cuba makan buah sunkist :)

TIPS MINUM AIR YANG CUKUP KETIKA BERPUASA

Alhamdulillah. Bermula Ramadhan pertama hari ini. Semoga kita semua dapat laluinya dengan penuh kesabaran dan ibadah kita diterima oleh-NYA....