FRIENDS

Google+ Badge

Follow My IG

Instagram

22 September 2014

Nak Kurus dan 5 Cara Elak Makan Malam

Ramai rasanya yang susah nak elak dari makan waktu malam kan? Jika ingin makan malam, pastikan anda tahu caranya. Makan malam yang sihat dan tidak melebihi keperluan kalori harian tidak akan mengakibatkan berat badan berlebihan. Apa yang penting adalah jumlah kalori yang di ambil dalam sehari., tidak kira sama ada semasa sarapan , makan tengahari ataupun makan malam.


Kenapa perlu kurangkan kalori ketika makan malam? Sebab, pada waktu malam, kita sudah kurang beraktiviti dan pembakaran lemak menjadi perlahan. Organ tubuh tidak membakar lemak ketika anda sedang tidur....

Jumlah Kalori dalam makanan
Jumlah Kalori dalam makanan
Nak Kurus dan 5 Cara Elak Makan Malam
Nak Kurus dan 5 Cara Elak Makan Malam

 

Jom ikut tips bagaimana nak elak dari makan malam yang banyak!

 

1. Elak makan dengan hidangan yang besar 


Kajian mendapati makan berkumpulan mempengaruhi saiz hidangan anda. Anda akan makan banyak ketika makan bersama orang lain daripada makan bersendirian.

2. Jangan langkau waktu makan tengahari


Mungkin kerana sibuk bekerja anda suka langkau waktu makan tengahari terutama kaum wanita. Namun, amalan ini ada kelemahannya kerana ia akan mendorong anda makan berlebihan pada waktu malam. So, jangan skip lunch ye!

3. Kawal tekanan / stress


Ada orang suka makan ketika sedang stress..ia menjadi salah satu  cara melepaskan tekanan selepas seharian berhadapan dengan pebagai masalah dan melupakan segala masalah. Sila kawal stress/tekanan anda!

4. Makan sambil menonton televisyen


Beberapa kajian menunjukkan perkaitan antara menonton televisyen dengan masalah kegemukan adalah benar! Menonton sambil mengunyah makanan yang tinggi lemak dan kalori seperti aiskrim, coklat, kerepek dan keropok memang menyeronokkan , tak sedar makanan dah habis di tangan dan anda telah makan banyak... :) Jadi cuba elakkannya..

5. KiloJoule (kJ) paling rendah


Makanan yang mana mempunyai kiojoule (kJ) per gram paling rendah?

A. Karbohidrat
B. Lemak
C. Protien
D. Akohol
E. Serat

E adalah jawapannya! Setiap gram serat bersamaan dengan 8 kJ bagi protien dan karbohidrat, alkohol (29kJ) dan lemak (37kJ). Jadi, makan lebih banyak serat seperti sayur dan buah dalam setiap hidangan anda!



ok, dah dapat tips-tips nak kurus dan cara elak makan malam banyak yang anda perlukan? Praktikkan dan amalkannya.. Anda pasti mendapat berat badan yang ideal dengan ketinggian anda! Konsisten dan jadikan amalan sihat anda... 

Nak bantu kawal diet anda dengan supplement shaklee? Anda boleh cuba!

B- complex : dapat meningkatkan metabolisme tubuh dalam menukar makanan kepada tenaga dan proses pembakaran kalori

Vitalea : membekalkan multivitamin yang perlu untuk tubuh dalam aktiviti harian anda

Cinch Shake : dengan pebagai perisa kesukaan anda, membantu proses pembakaran lemak dan mengekalkan otot yang sihat. Cinch juga memberi rasa kenyang yang lama dan ini dapat mengelakkan anda daripada makan lebih banyak

Cinch tea : membantu proses pembakaran lemak, memberi tenaga, meningkatkan metabolisme dan mengelak tubuh dari dehidrat

Herblax : membantu mencuci usus, membuang toksin dan melawaskan pembuangan air besar. Usus yang sihat dan bersih membantu penyerapan vitamin lain dengan lebih efisyen.


PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK DENGAN SERVIS YANG CEPAT

Anda boleh menghubungi saya melalui:

SMS | WASAP 


0162853148 

untuk respon cepat.



SHAKLEE COD AREA -  
SEKITAR BANDAR BARU SENTUL, MINI UTC SENTUL, 
TAWAKAL HOSPITAL, RESTORAN HASLAM JALAN PAHANG




2 comments :

Aku ialah hamba Allah said...

Pembakaran lemak turut berlaku semasa tidur malam.

Ummi Jual Vitamin said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Nak Kurus Dengan Cepat

Share it