FRIENDS

Google+ Badge

Follow My IG

Instagram

CARI

Loading...

14 December 2015

Selamat Malam Kawan

Selamat malam semua. :)

Mari rehatkan minda, regangkan badan. Maafkan semua orang. Jangan lupa titipkan doa.

Mimpi indah, mana tahu esok sales masuk berderu-deru, ada 40k dalam akaun. :)hihiii...

Assalamualaikum....

22 October 2015

Dimana Saya Nak Blogwalking | Blogwalking List

Mesti kalian pun punya masalah sama dengan saya. Nak blogwalk, tapi tak tahu di mana. Terkial-kial cari di google. 

Di sini saya kumpulkan list laman blogger geng-geng #TBA #TBANIAGA yang dinaungi oleh Tuan Zuan. Kalian boleh singgah di laman facebook beliau. Boleh juga sertai team TBA (The Blogger Area) dengan pm Tuan Zuan. Saya pasti nanti kalian  akan teruja dengan Support dari rakan-rakan TBA. 


Dimana Saya Nak Blogwalking? Jom singgah blog rakan-rakan #TBA ini. Semoga bermanfaat!!

http://www.khirkhalid.com
http://www.norfahidayumasran.blogspot.com
http://www.kyrelrosli.blogspot.my
http://huseinrider.blogspot.my
http://norzilazakaria.blogspot.my
http://yangbaik.blogspot.my
http://anagurlz87.blogspot.my
http://ourrandomrainbow.blogspot.my
http://aiman.my
http://www.mamaniza.com
http://www.ernyfaznie.com
http://kathyrbain.blogspot.my
http://www.aeinnamusa.com
http://belogmadiha.blogspot.my
http://seindahcerita.blogspot.com
http://www.kakgojes.com/
www.fatimahtony.com
http://www.tepakku.com
http://jomtapauweh.com
http://hanimlaoshi.blogspot.my
http://www.bungakayangan.blogspot.my
http://ombakbergigis.blogspot.my
http://akuyangpostkauyangpanas.blogspot.my
http://emmadianastory.blogspot.my
http://ainyyzain.blogspot.my
http://dilazfamily.blogspot.my
http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.my
http://khatyaiman.blogspot.my
http://adramycien.blogspot.my
http://radiosenyap.blogspot.my
http://vitaminuntuksihatcantik.blogspot.my
http://www.mamajue.com
http://emmemarinamohamad.blogspot.my
http://www.saljuhumairah.com
http://suriaamanda.blogspot.my
http://diariseorangkapten.blogspot.my
http://wawaashiharaa.com
http://akujejaricomel.blogspot.my
http://miszsheyla.blogspot.my
http://mamahusna.com
http://starlavenderluna.blogspot.my
http://ramaramapendek.blogspot.my
http://ctroxalynna.blogspot.my
http://cercitertashaqisha.blogspot.my
http://www.sayidahnapisah.com
http://fatimahtony.blogspot.my
http://khudrihalim.blogspot.my
http://aunidenovella.blogspot.my
http://shazaidintaurus.blogspot.my
http://nurfarahudahud.blogspot.my
http://ranauhealthyvitamins.blogspot.my
http://feeyafariesya.blogspot.my
http://kakitravelkhairuddin.blogspot.my
http://pwincessabell.blogspot.my
http://aenoyou.blogspot.my
http://lynndamya.blogspot.my
http://www.shedaucu.com
http://cintamanilakad.blogspot.my
http://cahayadiatascahaya22.blogspot.my
http://azieazralicious.blogspot.my
http://wargaalam.blogspot.my
http://mmama2754.blogspot.my
http://aunidenovella.blogspot.my
http://sayangkandiri.blogspot.my
http://rakan-cyber.blogspot.my
http://sabdapelangi.blogspot.my
http://ibrahimkhaziq.blogspot.my
http://kasuttakbertali.blogspot.my
http://diarybudaktinggi.blogspot.my
http://secretofshaila.blogspot.my
http://ceritanurulcahaya.blogspot.my
http://catatansibudakkacamata.blogspot.my
http://comot-pink.blogspot.my
http://iamaproudmama.blogspot.my
http://ezuddin.com
http://kasihkuamani.blogspot.my
http://tintajutawan.blogspot.my
http://thingy96.blogspot.my
http://sheilashahfiekry.blogspot.my
http://lillysuryanimisterius.blogspot.my
http://husnahusainin.blogspot.my
http://powerofmotivationblog.wordpress.com
http://officalmissyana.blogspot.my
http://sallyadan.blogspot.my
http://www.maisarahsidi.com
http://alongxp.com
http://www.nikainaa.com
http://fayreenmizan.blogspot.my
http://kanvasdakwat.blogspot.my
http://cerita-adindabaizuramazlan.blogspot.my
http://sayapejuangbahasa.blogspot.my

Teknik Feng-Fu Ais Untuk Keremajaan Kulit

Sedikit perkongsian ilmu untuk manfaat kita bersama.

Tahukah anda, bahawa terdapat suatu tempat di tubuh manusia, jika  ditempelkan dengan  ais pada titik tersebut selama beberapa saat, berupaya memberi impak positif terhadap kesihatan kita.

Insha-Allah, teknik ini dapat mengatasi masalah sakit kepala seperti migrain dengan segera.
Badan kita  akan terasa ringan dan bertenaga. 

Melakukan terapi tersebut secara berkala dipercayai dapat mengekalkan keremajaan tubuh dan kelihatan  lebih muda.

Tempat tersebut ialah titik tekanan yang terletak di dasar tengkorak iaitu di atas leher, atau titik apabila leher dan kepala bersambung. 

Dalam ilmu akupunktur Cina titik tersebut dikenali sebagai  Feng Fu, yang bermaksud “rumah angin”.
Menurut rawatan tradisional Cina, teknik meletakkan ais pada titik Feng Fu bukan untuk mengubati penyakit tetapi mengembalikan keseimbangan fisiologis semulajadi. Di samping itu,  memberikan stimulasi emosional yang positif dan 'meremajakan' seluruh tubuh.

Keajaiban ini akan terjadi jika kita menempelkan ais pada Titik Feng Fu. Cubalah melakukan terapi tersebut ketika badan anda terasa letih atau kepala terasa pening. Badan kita akan menjadi ringan, lebih bertenaga dan perasaan letih atau pening akan hilang. 

Beberapa pengidap migrain sendiri, mengakui terapi  ini ternyata  lebih  efektif untuk mengatasi migrain dibandingkan dengan pengambilan ubat-ubatan. 

Terapi  ini juga dapat  meningkat mood dan membangkitkan perasaan segar, keran teknik ini  menstimulasi pelepasan endorfin dalam aliran darah.

Teknik ini  mudah sekali, hanya tempelkan ais pada titik Feng Fu selama 10 hingga 20 minit. 

Pada awalnya mungkin kita akan merasa sejuk selama 30-40 saat, tetapi perlahan-lahan titik tersebut akan menjadi hangat.
Titik Feng Fu berada dibelakang tengkuk
Titik Feng Fu berada dibelakang tengkuk

Menempelkan ais pada titik Fung Fu berkhasiat untuk :


1. mengatasi sakit kepala dan migrain;
2. meringankan sakit gigi dan sakit sendi;
3. mencipta kesan relaks;
4. meningkatkan tenaga dan menghindar keletihan;
5. meningkatkan kualitu tidur;
6. memperbaiki sistem penafasan dan sistem kardiovaskular;
7. mengatasi asma;
8. mencegah sering bersin dan hidung berair;
9. mengatasi gangguan neurologi dan perubahan degeneratif pada tulang belakang;
10. membaiki sistem pencernaan;
11. menyembuhkan radang saluran usus dan meningkatkan keupayaan seksual;
12. mengatasi kegemukan dan masalah pemakananz;
13. mengatasi gangguan kelenjar tiroid;
14. membantu masalah arthritis, hipertensi dan hipotensi.
15. menghilangkan selulit;
16. mengatasi gangguan kitaran haid, kemandulan, endokrin, dan kesuburan;
17. mengatasi gangguan psiko-emosiol, stres, keletihan, insomnia.


Luar biasa sekali bukan? Sayangnya terapi dengan teknik Feng Fu ini masih asing kepada masyarakat umum. Oleh itu, sebarkanlah Insha-Allah orang lain juga mendapat  manfaat. Semoga berjaya!


teknik feng fu untuk kesihatan
Begini caranya terapi ais

21 September 2015

Siapa Artis Malaysia Pengguna Shaklee?

Wah! Teruja nak tahu siapa artis dan selebriti Malaysia yanh menjadi pengguna Shaklee?

Bukan sahaja sebagai pengguna, malah mereka juga adalah Pengedar Shaklee tau.

Nak tahu? Mestilah nak kan. 😊

Shaklee tak pernah lantik mereka jadi duta. Tetapi, bila barang berkualiti orang akan datang cari kita.

Ok. Antara artis-artis tersebut adalah  :

1. Mizz Nina - Vivix
2. Ayu Raudhah - Vivix
3. Rita Rudaini - Set antiaging, set kanak-kanak, set Basic (Pengedar Shaklee)
4. Asyraf Muslim - Vivix & Set Kesihatan Lelaki (Pengedar Shaklee)
5. Elfira Loy - ambil Performance Drink
6. Misha Omar - pengedar Shaklee

Lepas ni bolehlah 'Follow' mereka di Instagram ye.

Anda nak jadi sebahagian dari kami?

Hubungi saya untuk info lanjut

Nor Fahidayu Masran
Wasap 0162853148
#pengedarshakleesentul
#testimoniprodukshaklee
#selebritidanshaklee
#pengedarshaklee
#vivixshaklee
#jadiahlishaklee
#shakleeonline
#shakleeeffect
#ktt #kttshaklee

19 September 2015

Kenapa Makan Vitamin Shaklee Tetapi Tiada Kesan?

Mungkin anda sebahagian daripada mereka yang bertanya " Kenapa saya makan vitamin shaklee, tapi tak ada kesan ya?

Ramai juga yang mendapat kesan yang baik selepas konsisten mengambil vitamin shaklee dan mengikut cara yang betul.

Kenapa saya makan tak ada kesan pun?
Sila periksa semula saranan di bawah ya. 

1. Adakah anda mengambil air yang cukup? Tahukah anda, setiap 25kg berat badan perlukan satu liter air (1000ml). Bermakna jika berat kita 50kg, maka kita perlukan air sebanyak 2 liter. Sebaiknya lebihkan pengambilan air jika kita mengamalkan vitamin. Ia juga membantu melancarkan proses buah pinggang. Sediakan botol air bersukat 3 liter dan pastikan kita habiskan air tersebut sebelum tidur malam. 

2. Kurangkan atau elakkan mengambil minuman berkafein. Ini kerana, kafein boleh merosakan vitamin yang kita ambil. Sebaiknya, elak minum kafein tetapi lebihkan air putih. Air putih juga bagus untuk detoksifikasi dan menyingkirkan toksin dari tubuh. 

3. Elakkan makan vitamin bersama ubat. Jika kita mengambil ubat, sila jarakkan masa dengan makan vitamin. Ia bagi mengelakkan darah kita bercelaru nak proses ubat atau vitamin. Sebaiknya, jika makan ubat waktu pagi, ambil vitamin waktu tengahari. Atau jika kita terpaksa makan ubat setiap waktu, jarakkan masa dalam 2 jam selepas pengambilan ubat.

4. Jangan makan vitamin sekaligus. Makan vitamin ikut waktu yang betul. Di sini perlunya konsultasi atau rundingan dari pengedar anda. Bukan beli dan terus tidak berhubung. Ia bagi mengelakkan darah menjadi pekat dan buat kita sakit kepala jika kurang minum air. Juga untuk mengelakkan dari buah pinggang berat nak proses vitamin yang kita makan.

5. Sebelum kita mengambil sebarang vitamin, pastikan detox atau bersihkan dahulu usus. Ia bagi memastikan vitamin dapat diserap dengan lebih efisyen. Boleh minum air kelapa 3 hari berturut-turut atau beli sahaja Herb-Lax dari saya. 

6. Ada sesetengah vitamin tidak boleh di ambil bersama seperti Vitalea tidak boleh di ambil bersama susu. Susu menghalang penyerapan zat besi yang ada dalam vitalea. Vitamin E tidak boleh di ambil bersama Alfalfa kerana alfalfa akan mengganggu penyerapan vitamin e. Di sini anda perlu dapatkan rundingan dari pengedar anda ya!

Sekarang, anda sudah faham kenapa makan vitamin shaklee tetapi tiada kesan. Semoga artikel ini memberi manfaat kepada anda.

Dapatkan pengedar terbaik anda berserta konsultasi percuma.

Hubungi saya untik pesanan vitamin shaklee dan nikmati konsultasi mesra secara percuma dari saya.

Nor Fahidayu Masran.
Wasap 0162853148
#pengedarshakleesentul
#kenapavitaminshakleetidakberkesan

CARA PUJUK ANAK TIDAK CEREWET MAKAN SAYUR

Baru perasan. Sejak akhir-akhir ni, Habib suka makan sayur. Kubis, bayam, lobak, sawi dan semalam kangkung. 

Kelmarin masak bayam tumis air, pagi tengok dah nak basi. Ibu pun nak buang. Habib cakap, apa ibu buang ayur ni? Habib nak makan ngan nasik. Dah basi lah Habib. Nanti ibu masak lagi ya. 

Semalam goreng kangkung belacan. Alhamdulillah dia makan dengan baik walau baru pertama kali mencuba.

Makan sayur nanti cepat besar, nanti kuat kata Habib. 

Wah! Ibu suka.  

Mungkin ini salah satu usaha dari pemberian Omega untuk dia. Selalu dia akan minta bila dia rasa nak demam, batuk atau selsema. Makan macam makan 'chewing gum' jer. Kunyah-kunyah, kulitnya dikeluarkan. Good boy! 

*Omega Habib dah habis. Dia minta dibelikan lagi.!




TIP DAN CARA PUJUK ANAK SUKA MAKAN SAYUR.


1. Selalu puji anak. Beritahu manfaat dan keburukan jika tak makan sayur.

Contoh : 

Cara saya,
- Kalau Habib makan sayur, nanti Habib cepat besar. Habib jadi kuat. Habib pandai. Kalau tak makan sayur, macam mana nak cepat besar, nak kuat, nak pandai? Habib nak sekolah dah kan? Ok. Makan sayur ni tau. Sedap! Cuba rasa dulu. 

- masa mula-mula dia tak suka tu, saya sorok sayur dalam nasi dia dan terus suapkan. Alhamdulillah, dia tak tau pun dan makan je. 

- Beri supplemen untuk anak. Penting untuk tampung kekurangan nutrisi anak. Lebih-lebih lagi anak yang cerewet, tak suka sayur, tak suka buah. Jenis yang suka makan makanan rapu, lebih perlu ambil vitamin tambahan. 


Cadangan Vitamin Shaklee untuk kanak-kanak.
2 vitamin pilihan terbaik untuk mereka.

1. Omega Guard - minyak ikan terbaik dan berkualiti tinggi. Bagus untuk perkembangan otak & tingkatkan imun anak. Omega juga bertindak sebagai ageb anti radang. Baik untuk anak yang ada asma, mudah batuk dan selsema. Saya memang beri anak saya Omega Guard Shaklee ini. Sebab dah nampak perubahan dia serta batuk selsema cepat sembuh. 

2. MEALSHAKE - minuman multivitamin yang sedap dan enak, harum vanilla. Boleh di campur dalam susu anak atau di ambil bila-bila masa sebagai snek. InsyaAllah, dengan izin dan usaha kita. Anak tidak mudah dijangkiti penyakit dan selera makan meningkat. Jadi, anak kita tidak memilih atau cerewet masa makan. Tak percaya? Cuba dulu, baru rasa. 


Hubungi saya jika nak beli vitamin untuk anak.

NOR FAHIDAYU MASRAN
WHATSAPP 0162853148
#pengedarshakleesentul
#vitaminkanakkanak


Tip dan cara pujuk anak makan sayur
Cara Pujuk Anak Tak Cerewet Makan Sayur

18 September 2015

Cara Jemput Rezeki Dengan Mudah

Perkongsian terbaik yang saya terima dari whatsapp. Jom kita baca dan jadikan amalan dalam menjemput rezeki yang melimpah ruah lagi berkat.

Kita doakan orang yang berkongsi ilmu ini mendapat pahala dari perkongsiannya. Kita panjangkan pahala beliau. Semoga mendapat berkat dari-NYA.

Saya pergi semalam ke SEMINAR MUDAHNYA MENJEMPUT REZEKI di Melaka anjuran SEK. REN i-MUSLEH bagi mengutip dana pembinaan sekolah.

Penceramah seminar ini adalah Pn.Areena Ahmad Jurulatih "Seminar Mudahnya Menjemput Rezeki"yang dilatih oleh USTAZ FATHURI SALEHUDDIN.

Apa yang diceritakan semuanya berbalik semula pada AL-QURAN & AS-SUNNAH. Networking kita dengan ALLAH mesti luar biasa. Barulah rezeki kita luar biasa. Ini kerana beliau kata, di luar sana kebanyakan biasa berbanding luar biasa.

Dia menceritakan kita penat untuk mencari rezeki, tapi kita tak usaha untuk menjemput rezeki.

1. Networking pertama adalah DHUHA.
Jika kita selalu buat dua Rakaat, sekarang ubah, tambah rakaat. Makin lama makin meningkat.

Selepas Solat Dhuha kita perlu baca surah Al-Waqiah. Surah ini tidak akan membuat kita miskin untuk selamanya. Waktu DHUHA, rasa getaran kita untuk menjadi apa. Jika ingin jadi JUTAWAN, doalah jadi JUTAWAN BERKAT.

2. Tahajjud.
Bangunlah menunaikan solat ini setiap malam. Tambahkan juga bilangan rakaat tahajjud ini. Muhasabah diri dan mintalah pertolongan Allah sebulat-bulatnya.

3.Membaca Al-Quran.
Apa yang di cerita,bangun pagi kita jangan buka handphone atau rancang nak buat apa dulu. Mandi dan ambil wudhuk terus baca Al-Quran serta terjemahan walaupun satu ayat. Ini adalah kerana, apabila kita melakukan ini, Allah akan bagi kecukupan masa yang melampau pada kita untuk satu hari. Jadi tiada istilah "TIADA MASA".

Contoh; bila tak baca Quran dengan alasan banyak kerja, walau duduk di rumah sahaja, kita akan rasa "Eh, dah pukul 12? Cepatnya masa berlalu! Belum masak lagi, belum sidai kain lagi". Sebab tiada keberkatan masa. Seolah kita melakukan sesuatu perkara tu terlalu mengambil masa, terlalu lama. Sedangkan bila kita baca Quran pagi2 tu, kita akan rasa, "Eh baru pukul 8am lagi tadi aku buat kerja sana sini? Laju sangat ke aku buat kerja? Rasanya biasa je, relax je. Hmm"

4. Berzikir..
Beliau meminta semua berzikir "Ya Wahhab" 40,000 kali setiap hari.

5.Solat Berjemaah.
Terutama lelaki, solat berjemaah di surau atau masjid. Pergi 10 minit awal sebelum azan. Orang lelaki diminta telefonlah ibu sekali sehari, 5 kali atau lebih.

6. Bersilaturrahim..
Janganlah kita memecahkan silaturrahim. Maafkan mereka yang pernah sakiti anda dengan hati yang lapang dan tenang.

7.Bersedekah.
Ini amalan yang sangat dititikberatkan kerana sedekah satu power yang luar biasa. Nak sakit sembuh, nak anak dengar cakap kita, nak kaya perlu kita sedekah. Sekali memberi, Allah gandakan 10 dan boleh digandakan lagi 700 kali.

Testimoni beliau lagi. Seorang kawan pergi outstation 7 hari. Sebelum outstation, kawan dia pergi bayar 'INSURANS', bukan insurans prudential atau takaful tapi insurans SEDEKAH. Dia sedekah tiga tempat anak yatim. Dijadikan cerita..iron rumah dia tak tutup. Selama 7 hari tiada apa yang berlaku pada rumah dia, seterika itu hanya panas sahaja. SUBHANALLAH

8.Solatlah di awal waktu.

Panggilan ALLAH lagi penting dari segala-segalanya.

Contoh : Jika anda hendak susun 40 batu..batu yang ke 39 azan berkemandang,agaknya kita sambung batu terakhir atau tidak??
Pesan beliau sambunglah batu terakhir selepas solat..

9. Serahkan sepenuh pergantungan kita kepada ALLAH. Jangan mengharapkan manusia di luar sana.

10.Tawakal dan Usaha.

Selalu kita dengar, usaha dulu baru tawakal. Tukar Tawakal dulu baru usaha. Minta bulat-bulat pada Allah, baru disusulii dengan usaha.

4 amalan surah setiap hari.
● Surah Yaasin- Setiap solat fardhu
● Surah Al-Waqiah-Waktu Dhuha
● Surah Ar-Rahman- Waktu Asar
● Surah Al-Mulk - Sebelum tidur

Pesan beliau juga minumlah air masak 3 liter sehari.

Jika yang perempuan mulalah pakai stokin. Sebab penyakit bermula dari kaki.

Semoga ada manfaat buat kita...

#copypaste

Susu Soya Terbaik Buat Ibu Hamil Cergas dan Cantik

Alhamdulillah. Syukur nikmat. Salam pagi Jumaat penuh barokah. Semoga Allah lapangkan rezeki dan permudahkan urusan kita hari ini.
Saya ingin kongsikan lagi di sini. Susu soya terbaik pilihan ramai wanita di luar sana. Susu soya yang terbukti berkualiti, bersih dan selamat. 


Ramai yang telah mencubanya terus jatuh cinta dan "repeat order" setiap bulan kerana keberkesanannya.


Apa tidaknya. Ingin baik dari gastrik, gastrik tiada dapat pula kulit yang cantik. Nak cergas tapi dapat juga kurus langsing. Nak cepat baik luka semasa berpantang, luka baik, parut regangan pula semakin pudar. Minum sebab hamil, bayi lahir kulitnya cerah gebu walau mak ayah hitam manis sahaja. Siapa suka? 


MENGAPA SOYA ESP PILIHAN TERBAIK? ===============================
.
✔ SOYA ESP diproses menggunakan air, bukan bahan kimia
✔ SOYA BUKAN GMO
✔ SOYA YANG BERKUALITI DI JAGA DARI BENIH SEHINGGA DIPROSES
✔Soya Esp dihasilkan dari 30kg soya menjadi 850gm serbuk soya esp
✔ tinggi kalsium dan asid amino
.
.

MANFAAT SOYA ESP KEPADA IBU HAMIL *******************************
.
✔ membekalkan protin yang cukup untuk ibu hamil dan janin
✔ membekalkan tenaga kepada ibu
✔ membantu perkembangan dan pembentukkan sel, otot, rambut dan kuku bayi
✔ menjadikan Kulit ibu dan bayi cerah dan cantik
✔ ibu cepat kenyang, bantu kawal berat badan ibu dari naik secara mendadak
✔ membantu menguatkan rahim
✔ melegakan gastrik ibu
✔ mengawal paras gula GDM ibu, selamat untuk pesakit diabetes
.
OFFER SEPTEMBER 2015 
.
BELI 2 DAPAT 5% DISKAUN 
BELI 6 DAPAT PERCUMA 1 CANISTER
.
HUBUNGI SAYA UNTUK PESANAN
AYU 0162853148
.
#shakleeonline #pengedarshaklee #shakleeterbaik #produkshaklee #jualanonline #supplementshaklee #nutrisi #joinshakleefree #shakleedistributor #shakleeindependentdistributor #terbaik #jimat #kedaionline #bazarpaknil #ejenshaklee #sayajualshaklee #pengedarshakleesentul


Susu soya terbaik buat ibu hamil

27 May 2015

Petua Kurangkan Bengkak Susu yang Menyakitkan Semasa Berpantang

Petua nak kurangkan bengkak susu.

Siapa ada pengalaman bengkak susu? Biasanya terjadi lepas bersalin dalam pantang seminggu pertama.

Bagaimana nak hilangkan bengkak susu? Memang sakit. Dah kerap susukan bayi pun masih belum reda. Susu pula tak keluar macam malu-malu keluarnya.

Ok. Saya kongsikan tip kurangkan bengkak susu pula kali ini.

1. Seharusnya masa hamil lagi buat ini, bersihkan nipple dengan berus gigi lembut. Ia bagi mengelakkan liang susu tersumbat. Jadi, pengaliran susu lebih lancar lepas bersalin.

2. Ketika berpantang, jika terjadi bengkak susu boleh tekap payudara dengan kelopak kobis. Amaran : Jangan tekap terlalu lama, akan menyebabkan kering susu. Cara yang betul adalah tekap sekejap dan selangkan dengan menuam payudara dengan air suam. Buat selang seli panas dan sejuk.

3. Petua orang tua, urut guna belakang sikat. Lurutkan dari atas ke bahagian puting perlahan-lahan.

4. Urutan. Urut belikat belakang. Minta suami urutkan. Guna ibu jari, letak di sebelah tulang belakang dan tolak ke luar.   Urutan ini dapat melegakan bengkak susu dan melancarkan aliran susu. Boleh juga panggil tukang urut wanita bersalin. Jangan tersalah tukang urut ye, sebab pernah terjadi tukang urut tersalah urut (matikan urat susu) menyebabkan susu tiba-tiba tak keluar (kering).

5. Telan lecithin. Lecithin bertindak mengelmulsi lemak-lemak susu. Ia dapat melegakan bengkak susu dan melancarkannya. Pilihlah Lecithin Shaklee yang juga dapat meningkatkan kesihatan selepas bersalin dan semasa menyusukan anak.

Amalkan gaya hidup sihat dan petua - petua yang tidak memudaratkan kesihatan kita.

Semoga bermanfaat.

22 May 2015

Sakit Belakang Lepas Bersalin, Tak Kan Nak Telan Pain Killer Tiap Hari?!

Siapa yang alami masalah sakit belakang sama macam saya ni?

Selalu terjadi pada ibu-ibu lepas bersalin, kadang-kadang terjadi juga kepada mereka yang aktif bersukan.

Apa anda buat ye masa kena sakit belakang ni? Sakit kan, sampai rasa nak bangun pun susah.. Nak tunduk kena pelan-pelan...

Sakit Belakang Lepas Bersalin

Ramai rasanya yang telan panadol @ pain killer masa kena sakit belakang kan? Sakit je telan ubat.. lama2 badan pun dah kebah dengan ubat, perlukan dos yang lebih tinggi pula sebab ubat pun dah tak dapat hilangkan rasa sakit belakang tu..malah mungkin akan mengakibatkan kerosakan pada buah pinggang kita..

 
Ibu Muda ini Sakit Belakang lenguh-lenguh badan Macam Orang Tua,  
apa dia buat untuk selesaikan masalah Sakit Belakangnya tu.



Cara saya hanyalah dengan menelan Ostematrix shaklee je. Saya telan 4biji setiap malam.. Kalau sakit sangat saya akan telan 6 biji sehari. InsyaAllah , selama saya makan Ostematrix ni, sakit belakang hilang lepas bangun tidur. Tidur pun rasa lena sangat tau..padahal tidur sekejap je sebab menyusukan anak.. Yang best lagi.,dah tak kena kejang kaki waktu malam!!

So, pilihan di tangan anda.. pilih ubat atau supplemen semulajadi.. saya sharekan untuk anda agar tahap kesihatan dapat ditingkatkan dengan lebih baik tanpa bergantung kepada ubat..
Sharing is caring
Caring is loving
With Love :

Nor Fahidayu Masran
Sid Terbaik Sentul
0162853148

Petua Kempiskan Perut Buncit yang Berangin Lepas Bersalin Tanpa Makan Ubat

Lepas bersalin mesti target nak kurus dan nak kempiskan perut buncit kan?

Sini saya nak share petua kempiskan perut buncit dan berangin  lepas bersalin tanpa makan  ubat. Buat sendiri je di rumah..tak susah pun.. bahannya pun memang sedia ada di dapur


Petua Kempiskan Perut Buncit yang Berangin Lepas Bersalin
Petua Kempiskan Perut Buncit yang Berangin Lepas Bersalin


Ok. Petua ni saya jumpa di Facebook. So saya convert dalam blog ..nak simpan untuk diri sendiri juga sebenarnya.. hihii..senang nanti nak cari .. .

Jom kita cuba sama-sama 

Bahan-bahannya :

Petua Kempiskan Perut Buncit yang Berangin Lepas Bersalin Tanpa Makan Ubat
Ramuan Untuk Kempiskan perut

3 sudu halba - direndam dahulu dalam 3 minit kemudian toskan
3 cm halia
15bj lada hitam
4 ulas bawang putih

Cara-caranya : 

Tumbuk semua bahan -bahan di atas sehingga lumat. Kemudian gentel-gentelkan bulat-bulat macam maajun.
Simpan dalam peti sejuk. Amalkan 2biji pagi & 2 biji malam setiap hari. Petua ni mampu mengeluarkan angin dalam badan dan mengempiskan perut anda!!

Jimat dan selamat kan? Bahan-bahan pun tidak perlu diragui lagi... 

Selamat mencuba!!


13 May 2015

Sakitnya Simpul Biawak Semasa Mengandung! Bagaimana Nak Elak Dari Kejutkan Suami Tengah Malam?

Simpul biawak. Simpul mengkarung.. aduh duhhh sakitnyaaaa!!

Siapa pernah kena masa mengandung? Sakit sangat kan? Menangis woo.. kejut suami tengah2 malam.. minta tolong urutkan...

Sakitnya Simpul Biawak Semasa Mengandung!
Sakitnya Simpul Biawak Semasa Mengandung!

Apa sebab simpul biawak ni? Selalu sangat kena masa hamil, waktu malam & waktu sejuk.. Antara sebabnya adalah kerana kekurangan kalsium semasa mengandung. perlu di ingat ye, ibu mengandung memerlukan bekalan kalsium sebanyak 1200-1500mg kalsium sehari

pengalaman saya sendiri. memang pernah kena. Waktu anak nombor 3 kena tengah malam, anak nombor 2 biasanya masa hujan & cuaca sejuk. Tetapi anak nombor 4 tak terjadi pula! 

Awal-awal lagi saya telah bersedia dan amalkan Ostematrix Shaklee tiap2 malam sebelum tidur. Selain bekalkan kalsium, dapat elak terkena simpul biawak juga! Bukan sahaja untuk elak kejang otot betis ni, malah penting untuk perkembangan tulang dan otot bayi juga. Kalsium ibu juga semakin berkurang kerana kalsium banyak diserap oleh bayi dalam kandungan semasa mengandung.
So, isteri-isteri mintak suami belikan Ostematrix  Shaklee ni setiap bulan supaya anda tak kejut suami tengah malam lagi..! Tidur pun jadi lebih lena, badan cergas tak lesu bangun pagi . Bagus diteruskan pengambilan kalsium Ostematrix ni sepanjang waktu.

TIPS ELAK TERKENA KEJANG OTOT @ SIMPUL BIAWAK SEMASA MENGANDUNG


1. Pakai stokin semasa tidur
2. Urutan dibetis
3. Mengambil minuman yang mencukupi
4. Ambil makanan bersumberkan kalsium (daging, telur, susu) - boleh ambil Ostematrix Shaklee
 

TESTIMONI OSTEMATRIX SHAKLEE
TESTIMONI OSTEMATRIX SHAKLEE

 Offer sepanjang Mei - Okt 2015

 SET HAMIL SIHAT


5% DISKAUN
FREE MEMBERSHIp
FREE pOS
FREE SEBOTOL VITALEA
CASH REBAT RM23
pENJIMATAN SEHINGGA RM214.70 !
 
SET HAMIL SHAKLEE - YES pack
SET HAMIL SHAKLEE - YES pack

Segmen : Blogwalking Sebelum Ramadhan Bersama Ayuinsyirah

Hihiii... Segmen lagi.. Jom join beramai-ramai.. Segmen blogwalking sebelum Ramadhan bersama ayuinsyirah
Segmen blogwalking
Segmen blogwalking

 Assalam kengkawan semua..arini ayu nak buat satu segmen yang cukup2 simple...hehhe.... ayu harap ramai la kengkawan yg sudi joint segmen ayu ni... hehehe...
Syarat2 nyer :
1. sebelum tu pertama sekali ayu minta sangat kawan2 follow ayu dulu..bolehkan..hehe
2. tajuknyer SEGMEN : blogwalking sebelum Ramadhan bersama ayuinsyirah
3. gam kuat2 banner comel diatas dan linkkan ke entry ini ye
4. kalau kawan2 nak tag rakan-rakan blogger yg lain pun boleh...tak tag pun takpe...hehehe
5. siap....gam kuat2 kat ruangan komen kat bawah...hehehe

 segmen ni ayu kasi masa lama sikit la...hehe..sebulan tau... HINGGA  8/6/2015 jam 10.00 malam

04 May 2015

SEGMEN REVIEW BLOG BY LON@

Suka pulak join-join segmen blog ni. :) 

Jom siapa yang ada blog tu, join sekali sini.. InsyaAllah, nanti saya pun nak buat juga!! OK? hihii..

 
Caranya mudah :

1. Follow My name is LON@

2. Buat entry bertajuk " SEGMEN REVIEW BLOG BY LON@ ".

3. Letak banner dekat entri dan link kan ke blog My name is LON@
 Reminder: Bila dah klik banner, copy Url HTML (website/Blog),
takpon boleh copy image dan paste ke entri anda.

4.  Backlink kat ke sini, * jangan lupa nnt xdapat kesan lak...hehehe *

5. Publish !

6. Tinggalkan URL entri anda di ruangan komen.


Tarikh Tamat : 8 May 2015...cepat2 tag kawan2 join...
 
 
 
Ok! Saya pun dah join.. :)

Kek Marble ku Rentung Tapi Sedap! Hahaa...

Hahaha... nak ketawa ke nak nangis?? Udah ler guna butter cup, pertama kali buat pula tu ..sekali rentung lah pulak kek marble ku..

Sebab apa? Haha..sedap eehhh...sedap pulak,, sebabnya daku terpusing api atas je. Boleh pula tak perasan. Muahaha... sekali terbau hangit, tengok oven berasap !! Cuak ahkak ok.. terus slowkan api, tukar ke api bawah pulak...

Dalam 7 minit tukar ke api atas bawah.. 

Cukup 40 minit , kek dah masak. 

Keluarkan ,.. hitam kek daku.. biar sejuk kejap.. potong.. 

Alhamdulillah, rentung luar je..dalam ok lagi. Rasanya pun tak bertukar. Sedap ler pulak!! Haha.. puji sendiri lah kan.. :)

Nak tengok kek marble rentung saya? 
Hihii.. nasib saya buat 2 bekas. Yang satu lagi baru cantik.. :)


Nak resepi kek marble yang sedap tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas ni? Dulu kecik-kecik mak suka buat, lagi-lagi time raya.. siap colek2 adunan yang belum dibakar lagi.. hihii..

Ok2.. meh nak share resepi kek Marble yang sedap ni ;)


RESEPI MARBLE CAKE

Bahan-Bahan :

1 buku buttercup
1 cawan gula
5 biji telur
1/2 cawan susu pekat
2 1/2 cawan tepung kek (kalau tepung gandum letak 1 sk soda + 1 sk baking powder)
1 penutup esen vanilla
2 sb koko powder  

Cara2nya :

1. Pukul butter bersama gula sampai kembang. Kalau dah agak putih2 tu maknanya dah kembang lah tu.
2. Dah kembang masukkan telur satu persatu dan pukul sampai kembang dan ringan. Masukkan susu dan terus pukul.
3. Sambil pukul telur tu, masukkan esen vanilla. Dah ringan sikit, masukkan tepung. Pukul lagi sampai ringan.
4. Bahagi adunan kepada 2 bahagian. 1 bahagian warnakan dengan serbuk koko.
5. Sediakan loyang yang disapu minyak. Masukkan adunan berselang seli
6. Bakar suhu 160 dalam 40-45minit hingga masak. 

Ok. Senang je kan?

Selamat mencuba!!



Resepi Kek Marble
Adunan Marble Cake
Kek Marble Cantik

02 May 2015

Shaklee 100 years Anniversary | FREE VITALEA jika Daftar Jadi Ahli

Woow!! Sudah 100 tahun rupanya usia Shaklee Vitalea ni..

Asalnya nama "vitamin" adalah dari "vita-minerals" <<-- nama Vitalea sekarang.. Shaklee adalah pelopor supplemen pertama di dunia.

Anda masih lagi was-was dengan produk Shaklee? 

Shaklee ada team R&D dan melaburkan sebanyak RM800 juta @ USD250 juta hanya untuk ujian klinikal..

APA YANG BEST BULAN ANNIVERSARY NI?

Shaklee berbesar hati memberikan SEBOTOL VITALEA SECARA PERCUMA (bernilai Rm88.75) kepada anda yang DAFTAR JADI AHLI SHAKLEE ( dengan sebarang pembelian serendah Rm27 sahaja) pada bulan Mei 2015 ni.

Jom register beramai - ramai..!!

30 April 2015

Buat Baby Wipes Sendiri Tanpa Alkohol | DIY Baby Wipes

 Ibu-ibu yang ada anak kecil mesti guna tisu basah atau baby wipes untuk kegunaan harian kan?

Sekarang zaman kita berjimat cermat.. Harga barang kebanyakkannya semua naik tak turun-turun.. Esok pula dengar khabarnya minyak petrol naik harga lagi kan. eh ! esok ke? Kejap lagi ler.. hihii..

Zaman GST - kurangkan perbelanjaan, tambahkan pendapatan..  :) Mana yang boleh jimat, kita jimat-jimatkan.. Mana boleh tanam, kita tanam.. hihii.. rumah flat sekalipun, tanamlah dalam botol ESP tu. hahaa.. pokok kecik-kecik bolehlah kan..

Ok, berbalik pula pada cara nak buat baby wipes sendiri @ tisu basah tanpa bahan kimia. Senang je, bahan pun tak banyak, mudah didapati di pasaraya dan kedai-kedai runcit biasa.

Cara Buat baby wipes sendiri
Gambar Google

Bahan-bahan yang kita perlukan cuma,

  • Kertas tisu
  • 2 cawan Air
  • 2 sudu Mandian bayi @ baby wash - gunakan yang natural
  • 1 sudu Minyak bayi @ baby oil - gunakan yang natural
  • Bekas kedap udara untuk simpan wipes

Cara-caranya:

Potong Kertas Tisu di bahagian tengah. Bahagi dua. Letak sebahagian tisu ke dalam bekas, pastikan bekas yang muat dengan kertas tisu tersebut ye :)

Campurkan semua bahan cecair dan mix guna handwish atau sudu je pun boleh. Kacau sebati. eh ehhh...dah macam bancuh kek pulak ye..  ;)

Tuang cecair ke atas tisu dalam bekas tu,. tuang rata. biarkan dalam 10 minit sampai air menyerap ke semua bahagian tisu. 

Akhir sekali, keluarkan gegelung dalam tisu tu. Dan "homemade baby wipes" anda sedia digunakan!! 

Jimatkan mana yang boleh jimat.. SELAMAT MENCUBA!!
 

Nak lebih faham, boleh tonton video yang saya kongsikan di sini.. :)

 

Share it