FRIENDS

Google+ Badge

Follow My IG

Instagram

12 February 2015

5 Cara Mengelakkan Sembelit Ketika Berpantang Selepas Bersalin

Sembelit ketika berpantang lepas bersalin memang sangatlah menyeksakan ....saya sendiri pernah merasainya ketika bersalin anak pertama dan kedua dulu.. Tak membuang sehingga seminggu.. bila tiba sakit perutnya datang, bertinggung lama dalam bilik air.. menitik air mata.. uhuuu.. Orang laki ape tau? Tau buat je, ye dak? Itulah seksanya sembelit selepas melahirkan.. mana tak nya, dengan nak jaga luka bersalin lagi, tahan pulak sakit sembelit... Hanya Allah jelah yang tahu masa tu... Sengsara rasanya berpantang kena sembelit ni...

Sembelit ketika berpantang
Emosi ibu boleh terganggu akibat sembelit ketika berpantang


Bukan saya saja yang mengalaminya, tapi ada ibu-ibu lain juga yang merasai sembelit ketika berpantang. Mari ikuti video ni.. Apa cerita puan ni yang serik nak beranak lagi sebab Seksa pantang...

**Memang serik nak beranak lagi tau mengenangkan sakit sembelit masa berpantang..... uhuuu... **


Ibu Muda Ini Serik Nak Beranak Lagi Sbb Seksa Pantang. Apa Yg Buat Dia Berubah? from iReach HD on Vimeo.


Adalah menjadi perkara biasa ibu-ibu tidak dapat membuang air besar dengan lawas selepas melahirkan. 1/5 masalah ini dihadapi oleh ibu-ibu yang lepas melahirkan.

Testimoni dan Pengalaman sendiri..


Pada kelahiran anak saya yang ketiga, dan masa tu saya masih belum menjadi ahli shaklee lagi tau.. tapi saya ada beli Ostematrix dan Alfalfa sebelum bersalin untuk persediaan masa menyusukan anak. Masa tu saya telan 4 biji Ostematrix Shaklee sebelum melahirkan untuk mengurangkan rasa sakit ketika bersalin.. 

Alhamdulillah, saya terpaksa bersalin secara pembedahan sebab saya telah di induce sebanyak 3x tapi jalan masih 2 cm.. sebelum kena puasa malam tu, saya telan dulu 4 biji Ostematrix Shaklee.

Selesai pembedahan, biasanya ibu akan rasa pening, loya dan tak boleh bangun akibat kesan bius yang diberi semasa pembedahan. Tapi tidak pada saya.. Hebat kan?? Saya pada mulanya tak perasan, lepas tengok ibu sebelah katil saya barulah saya sedar, kenapa akak tu masih tak boleh bangun, pitam & loya tak boleh nak makan minum sebab termuntah balik . Saya pula relax je..siap boleh bangun pergi tandas sendiri & buang air besar hokey... lawaslah sangat.. sekali push jer... lega perut wooo....angin pun dush dush je keluar.. hihii....

Best Ostematrix Shaklee ini... itulah Shaklee Effect saya... dan sampai sekarang saya tetap setia dengan Ostematrix. Tiap-tiap bulan mesti beli sebab Ostematrix bukanlah sekadar kalsium malah ia lebih dari itu.. 

Set Vitamin Untuk Sembelit Ketika berpantang
Set Sembelit Ketika berpantang

Jomlah gabungkan Ostematrix dengan Alfalfa Complex... memang best!! Superb hokeyy!!

Badan dapat menten kurus, tak sembelit, angin badan keluar dengan baik, susu banyak, rasa cergas bila bangun tidur, tidur lebih lena dan berkualiti walau sekejap sebab kerap bangun menyusukan anak, kaki tak cramp, muka tak pucat dan luka pun cepat baik,, haa... best kan? saya tak tipu tau.. sebab saya sendiri yang merasainya..

Kawan - kawan datang melawat pun cakap," eh kau ni...macam orang tak pantang jer.. jalan laju, muka pucat .." Siap nasihatkan saya suruh berhati-hati sebab bersalin c-zer ...hihiiii...

Cara mengelakkan sembelit ketika berpantang :


1. Minum air yang banyak atau jus buah - pengambilan air yang banyak adalah sangat penting bagi ibu lepas bersalin kerana ibu telah banyak kehilangan tenaga dan untuk merangsang pengeluaran susu ibu yang lebih lancar. Air perlu untuk mengelak dehidrasi sebab keadaan hospital selalunya kering dan berhawa dingin.

minum air yang cukup

2. Buat pergerakan selepas bersalin, berjalan jarak dekat bagi menggerakkan usus.. Ini bagi memudahkan pembuangan air besar dan melancarkan peredaran darah.

3. Makan buah. Buah Oren bagus!! Bukan je kaya dengan vitamin c untuk cepat baikpulih luka, malah bagus untuk atasi masalah sembelit ketika berpantang.. Boleh juga makan buah kurma atau buah prum..

4. Jangan menahan atau takut nak pergi tandas jika terasa nak buang air besar atau kecil.. Relax ok..

5. Jika berlarutan sehingga 3-5 hari ibu sembelit, dapatkan rawatan doktor.

5. Ambil 4 biji Ostemarix sebelum tidur setiap malam, bangun pagi pasti anda akan ke tandas dan membuang tanpa sembelit dengan selesa!! 


Bagi anda yang tak suka makan jamu ketika berpantang, bolehlah mengambil Set Bersalin Moden Shaklee 
Ia bantu percepat baikluka, mencegah sembelit, mengecutkan rahim, merapatkan vagina, dan memperbanyakkan susu ibu. Malah badan menjadi lebih cergas dan cerdas!



Hubungi saya untuk sebarang pesanan atau pertanyaan

AYU 
0162853148
COD BANDAR BARU SENTUL & SEKITARNYA

Share it