28 April 2013

PETUA DAN CARA NAK HILANGKAN BATUK BERKAHAK SECARA SEMULAJADI

Hari nak kongsi tentang cara dan petua nak hilangkan batuk berkahak.. (n_n)

Tak suka kan kalau kena batuk berkahak ni? nak berdepan dengan org pun malu... huhu...asik nak buang kahak jer. ..uhhh..sungguh tak best ok! terkokol2 depan kawan2 sepejabat..

Saya pun kalau kena batuk berkahak ni mesti lambat baik.. paling lama kena, sebulan.. ubat habis berbotol tapi batuknya tak baik2..saya pun penah kena time mengandungkan Habib dulu...memang sangat memeritkan..lagi2 kalu tekak tu gatal..tidur pun tak lena ooo...

Ni adalah antara Petua nak hilangkan batuk berkahak secara alami dan semulajadi yang sy jumpa dan petua dari orang2 tua yang murah dan mudah..

1) campurkan sesudu kicap + perahan limau kasturi.. minum setiap pagi dan malam

2) minum madu yang dicampur dengan perahan limau nipis/ limau kasturi..minum setiap pagi dan malam

3) Hirisan buah lemon, hirisan halia dicampur dengan madu asli di dalam balang atau bekas bertutup dan simpan di dalam peti sejuk. Ia akan menjadi likat seperti agar-agar. Tahan sehingga 2-3 bulan. Cara penyediaan, masukkan sesudu ke dalam gelas, dan tuangkan air suam. Minum setiap pagi dan malam

4) untuk anak2, anda boleh berikan setengah sudu kecil madu asli dibancuh bersama air suam dan minum 

5) ada juga petua suruh makan 2 ulas bawang putih bakar. setiap malam.. ohhh..yang ni saya tak sanggup..huhuu...

6) Sapukan minyak panas dibelakang dada bayi anda untuk melegakan batuk dan mencairkan kahak ketika tidur malam..

7) Wapkan bayi yang batuk berkahak.. biar dia menangis / sampai termuntah dan tepuk2 rusuk kiri kanan bayi, depan dan belakang dada, tepuk perlahan bentukkan tangan berbentuk cuping telinga.. kahak akan cair dan keluar melalui najis.. yang cara ni hati ibu kena kuat & cekal.. kalau tak, ibu pun nangis sama..huhu..lebih baik guna cara ni dari beri ubat batuk tau..anak pun tidur lena, Saya pun penah buat ke Habib sebab masa tu dia baby lagi & saya tak sanggup nak beri ubat batuk awal2 usia dia. Ni saya jumpa di blog ape tah sy pun tak ingat dah.. dan lebih baik bayi diberi gas di klinik tuk cairkan kahak dari diberi ubat batuk ok! Sebab ape? sebab nanti kahak anak tu akan terberhenti dan masih ada didalam tubuhnya. Dan batuknya baik sekejap je, nanti akan berulang lagi..



8)  Legakan dengan pengambilan supplemen. Tahu tak Minyak Ikan boleh legakan batuk dan kahak? Omega Guard semestinya dari Shaklee..

Oh ya..macam mana Omega Guard membantu dalam mengatasi masalah batuk kahak berpanjangan ni? Bila batuk, tekak pun rasa perit dan kemerah-merahan sebab dah terkena jangkitan kuman. Omega juga dapat melegakan pesakit asma
 
Sebenarnya asid lemak Omega-3, DHA dan EPA yang ada dalam Omega Guard itu bertindak sebagai anti-keradangan. Omega juga bantu legakan batuk, kahak tu kan macam lemak sikit, berlendir, so omega ni dapat cairkan kahak juga,, ( fungsi omega itu sendiri membakar lemak)
 
OMEGA
SHAKLEE OMEGA GUARD
 
Sekian, sedikit perkongsian ilmu yang saya tahu.. Petua-petua ni kena amalkan dan kena sabar ok. sesungguhnya kita berikhtiar, dan selebihnya bertawakallah..

AYU 0162853148

3 comments:

dahmakanvitamin said...

jalan jalan di blog..cari pasal batuk n kahak.mohon share ye
jom jalan jalan ke blog saya

Juhaina Mohamad said...

Nice entry... tima kasih sharing

atoi ajoi said...

Tk.

PNEUMONIA DAN CARA MERAWAT JANGKITAN KUMAN DALAM PARU-PARU DENGAN BERKESAN

Paru-paru adalah organ penting untuk fungsi pernafasan manusia. Manusia bernafas sekurang-kurangnya 20 ribu kali dalam sehari dan bekerja...