FRIENDS

Google+ Badge

Follow My IG

Instagram

22 February 2014

KENAPA SETIAP BUAH & SAYUR ADA LABEL PELEKAT?

Korang perasan tak?

Kenapa setiap buah-buahan & sayur-sayuran dilekatkan pelekat seperti di dalam gambar.


KENAPA SETIAP BUAH & SAYUR ADA LABEL PELEKAT?
KENAPA SETIAP BUAH & SAYUR ADA LABEL PELEKAT?

Apa maksud nombor yang ada di pelekat itu?
 
Ni adalah perkara asas yang perlu korang tahu apabila membaca label :

1) Jika hanya ada 4 digit nombor pada PLU?
>>bermakna buah tersebut ditanam secara konvensional @ tradisional, dengan penggunaan racun serangga. So.. please make sure, buah-buahan atau sayuran dicuci bersih sebelum dimakan. 4 digit terakhir kod PLU hanyalah penerangan mengenai jenis buah atau sayur. Sebagai contoh, semua jenis pisang akan dilabelkan dengan kod 4011.

2) Jika ada 5 digit nombor pada kod PLU dan nombor itu bermula dengan “8?
>>ini bermakna produk itu adalah produk GMO, sudah diubah secara genetik (Genetically Modified Organisms). Sebagai contoh, pisang yang mempunyai kod 84011 adalah pisang GMO.

3) Jika ada 5 digit nombor pada kod PLU dan nombor bermula dengan “9?
>>itu bermakna produk itu ditanam secara organik (tanpa racun serangga dan bukan GMO) jadi ia lebih selamat dimakan.. Sebagai contoh pisang organik, kodnya adalah 94011.

Selamat membelek pelekat!! hihiii....


credit : Salbiah Ismail


*****
pilihlah yang selamat.. tapi zaman sekarang ni kita tak boleh nak elak dengan benda2 macam ni. Nak tak nak, kena ambil juga. Kita perlukan makanan yang seimbang seperti di dalam piramid makanan.

pssttt...sebab itulah kita perlukan makanan tambahan atau supplemen untuk tampung kekurangan nutrisi dalam tubuh kita. Sebab makanan, buah-buahan dan sayur-sayuran sekarang ni kebanyakkannya telah di ubahsuai genetiknya. Nak tak nak kena ambil juga walau hanya sekadar MULTIVITAMIN je..  

2 comments :

Aimi Syafiqah said...

Oh baru tahu. Thanks for sharing :)

http://aimisyafiqahsuhaimi.blogspot.com/2014/02/mawar-arjuna.html ❤💋

Aisah Salim said...

whoa good info...
never know before.
lepas ni nak kena check jugak la label tu...bukan lagi sekadar tengok harga.

Share it