17 June 2014

Turunkan Kolestrol - Kolestrol Tinggi Penyebab Serangan Jantung


Bercerita tentang Kolestrol. Tahukah anda apa itu kolestrol?


Kolestrol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia. Dua sumber utama kolesterol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.

salur darah tersumbat
Penyempitan salur darah akibat kolestrol

Kolesterol pemakanan datang daripada daging, ayam, ikan dan produk tenusu. Selepas makan, kolesterol diserap oleh usus ke dalam peredaran darah dan diselaputi oleh protein. Kolesterol bersalut protein ni dipanggil chylomicron.

Hati mampu menyingkirkan kolesterol daripada peredaran darah dan juga menghasilkan kolesterol serta merembeskan kolesterol ke dalam peredaran darah. Selepas makan, hati mengeluarkan chylomicron daripada peredaran darah. Di antara waktu makan, hati menghasilkan dan merembeskan kolesterol kembali ke dalam peredaran darah.

Kolesterol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil lipoprotein. Kolesterol yang dirembeskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah (VLDL) atau lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL).

Kolesterol LDL yang terhasil daripada metabolisme kolesterol VLDL dalam aliran darah, dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’ manakala kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol baik.


Kolestrol penyebab serangan jantung

Seseorang individu terdedah kepada serangan jantung bila dia mempunyai kolesterol LDL yang lebih tinggi daripada kolesterol HDL.

Kolestrol penyebab serangan jantung
Kolestrol Penyebab Serangan Jantung & kematian mengejut

Lipoprotein LDL menyebabkan kolesterol melekat pada dinding arteri, menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit, satu proses yang dipanggil atherosclerosis.

Arteri koronari membekalkan darah dan oksigen kepada otot jantung. Bila arteri koronari menyempit disebabkan atherosclerosis, ia tidak mampu membekalkan darah dan oksigen secukupnya kepada otot jantung. Kekurangan oksigen ke otot jantung menyebabkan dada sakit, juga ketulan darah dalam arteri yang menyebabkan saluran itu tersumbat dan membawa kepada kematian otot jantung (serangan jantung).

Zarah kolesterol HDL menghalang proses atherosclerosis dengan menarik kolesterol daripada dinding arteri dan menyingkirkannya melalui hati, untuk dibuang menerusi hempedu. Ia juga mengganggu pengumpulan kolesterol pada dinding arteri oleh zarah kolesterol LDL.


 Anda boleh mengawal paras Kolestrol anda dengan :
  • Mengawal pemakanan tinggi kolestrol, jika suka makanan berkolestrol tinggi ambil sesuatu yang boleh menghalang penyerapan kolestrol.
  • Periksa paras kolestrol anda, jika tinggi sila bertindak cepat
  • Kekalkan paras kolestrol sihat

Tetapi sekarang anda tak perlu risau! Sebab Shaklee telah keluarkan produk terbaru yang dapat menghalang kolestrol daripada melekat pada dinding membran sel. Produk terbaru tahun ini. Anda tak perlu risau lagi makan makanan kesukaan anda. Hanya ambil 2 biji sebelum makan 2 kali sehari sahaja. 

Memperkenalkan Shaklee Phytocol - ST yang membekalkan 2000mg fitosterol sehari seperti disarankan oleh National Institute of Health membantu menurunkan paras kolestrol secara semulajadi. 


2000mg Fitosterol adalah bersamaan dengan pengambilan 200 batang lobak, 70 keping roti gandum dan 425 biji tomato. Mampukah anda makan semua tu dalam sehari?


Fitoterol membantu untuk menghalang penyerapan kolestrol dan untuk keseimbangan tindakbalas imun bagi mengurangkan jangkitan viral dan bakteria serta mengurangkan simtom alahan, keradangan dan penyakit jantung.


TESTIMONI SELEPAS 2 BULAN MENGAMBIL PHYTOCOL-ST

Testimoni Phytocol-ST Shaklee
Testimoni Phytocol-ST


Pengambilan Phytocol - ST juga baik untuk pesakit Rheumatid Arthtritis, Prosirasis alergik, kulit berminyak kencing manis dan prostat.

10% PENURUNAN KOLESTROL LDL akan merendahkan risiko penyakit jantung sebanyak 20%

Tahukah anda kos pembedahan jantung menelan belanja hampir 70k untuk pembedahan by-pass? Anda pilih sihat atau ubat? CEGAH SEBELUM PARAH.


Nak beli? 

Buat pesanan anda sekarang untuk kesihatan yang lebih baik. Hubungi saya untuk info lanjut.



 SID : 882771
NOR FAHIDAYU MASRAN
Sms @ Whatsapp
0162853148

No comments:

TIPS MINUM AIR YANG CUKUP KETIKA BERPUASA

Alhamdulillah. Bermula Ramadhan pertama hari ini. Semoga kita semua dapat laluinya dengan penuh kesabaran dan ibadah kita diterima oleh-NYA....