12 September 2012

Seni Penyusuan Susu Ibu

Assalamualaikum sahabat2,ibu2 dan bakal2 ibu..
Berkongsi cerita tentang Dunia Penyusuan Susu Ibu.. Sejenis CAIRAN AJAIB.


sumber :
oleh MySuperVitamins pada pada 28hb Februari 2012 pukul 11.50 pagi ·
http://www.facebook.com/notes/mysupervitamins/kebaikan-penyusuan-susu-ibu/324219110958866

Kalau ramai yang masih tak pasti nak beri susu ibu atau formula, jangan ragu2 lagi. Tetapkan pendirian anda dan teruskan usaha anda untuk memberi hanya susu ibu walaupun apa rintangan yg datang, insyaAllah usaha anda akan berjaya.

Kenapa penting sangat ekslusif menyusu bayi ni? Kebaikan Susu Ibu sangat luas sebab itu kita harus berusaha mencapainya.

Kebaikkan Susu Ibu Sangat Hebat

Kebaikan Penyusuan Susu Ibu

Susu ibu merupakan makanan dan minuman terbaik untuk bayi terutamanya sejak lahir hingga bayi berusia enam bulan. Ia mengandungi semua khasiat dalam imbangan yang betul. Sebaik selepas melahirkan, susu pertama kental berwarna kekuningan. Susu ini dinamakan kolostrum. Khasiatnya amat tinggi. Kandungan proteinnya tiga kali ganda melebihi susu ibu biasa. Ia mengandungi antibodi yang tinggi serta lebih sel darah putih.

Kolostrum mampu melawan jangkitan pelbagai penyakit seperti cirit- birit, selesema dan radang paru-paru. Malah ia bertindak sebagai imunisasi pertama. Ibu-ibu digalakkan kerap menyusui ibu pada hari-hari pertama kelahiran bagi membekalkan kolostrum secukupnya pada bayi. Sesetengah ibu tidak mahu memberikan susu mereka pada bayi pada waktu ini kerana menurut mereka susu belum ada. Kekeliruan ini merugikan kerana bayi seharus mendapat kolostrum sebanyak mungkin.

Teknologi moden cuba meniru merumus susu formula agar menyamai susu ibu. Namun sehingga kini khasiat dan kebaikan yang terkandung di dalam susu ibu tidak dapat disamai apalagi untuk ditandingi. Antara kebaikan susu ibu adalah ia mengandungi zat makanan dalam nisbah yang betul dan isi kandungannya berubah mengikut keperluan bayi membesar. Komposisi zat dan vitaminnya sesuai dan mencukupi untuk bayi. Ia mengandungi enzim lipase yang menghadamkan lemak.

Kebaikan Susu Ibu juga ia adalah bersih dan bebas bakteria. Selain itu ia mengandungi anti jangkitan yang melawan pelbagai jangkitan penyakit. Antaranya sel darah putih hidup (leucocytes) yang membunuh bakteria. Antibodi (immunoglobulins) mampu menentang jangkitan penyakit biasa sehinggalah bayi berupaya membentuk antibodinya sendiri. Sekiranya si ibu mempunyai jangkitan, antibodi yang dapat melawan jangkitan tersebut akan hadir di dalam susu ibu.

Kita kerap melihat bayi kecil menangis tanpa henti berjam-jam lamanya. Besar kemungkinan perutnya kembung. Sekiranya bayi menyusui ibu sepenuhnya pada usia tiga bulan, masalah ini dapat diatasi. Ini kerana terdapat bahan dinamakan bifudus factor membantu bakteria istimewa Lactobasillus bifidus membiak dan menentang bakteria yang menyebabkan diarrhea atau cirit-birit. Selain diarrhea, susu ibu berjaya menentang jangkitan penyakit biasa seperti enzema, lelah dan sembelit. 

Susu ibu tersedia bila-bila masa pada suhu badan dan sentiasa steril. Susu tepung akan masam selepas beberapa jam tetapi susu badan tidak pernah rosak walaupun bayi tidak menetek beberapa hari. Kebaikan susu ibu bukan sekadar menjadi penawar dan bertindak sebagai tembok menghalang penyakit malah ia mampu meningkatkan kecerdasan otak bayi. Dua kajian terbaru Cambridge di England dan Flinders Australia membuktikan bayi yang disusui badan, kecerdasan IQnya mampu mencecah tahap tujuh hingga 10 mata melebihi IQ biasa.

Dan kajian dari Holland menunjukkan susu ibu mengandungi 
Asid Docosahexanoic dan Asid Arachidonic yang tidak diperolehi dalam susu tiruan berguna untuk pertumbuhan sistem tumpuan nervous.

~Kenapa masa Nabi lahir dulu selepas susu Siti Aminah kering Siti Aminah xde perahkan susu kambing ke, susu unta bagi nabi minum, padahal byk unta n kambing.. tapi Siti Aminah carikan ibu susuan (halimatussadiah) untuk Nabi? ~ thats mean susu ibu memang penting untuk baby! dan yang paling penting minum susu ...


No comments:

TIPS MINUM AIR YANG CUKUP KETIKA BERPUASA

Alhamdulillah. Bermula Ramadhan pertama hari ini. Semoga kita semua dapat laluinya dengan penuh kesabaran dan ibadah kita diterima oleh-NYA....