12 September 2012

MY BREASTFEEDING JOURNEY..


Alhamdulillah...selepas kelahiran anak ketiga saya berjaya menyusukannya sehingga hari ini dah 13bln++ secara eksklusif 6bln pertama dan sepenuhnya sehingga kini..
Banyak kebaikan yang saya dapat hasil dari penyusuan ini...Antaranya adalah :
1 ) berat badan turun dengan cepat..sebelum peknen berat 64kg, last peknen 74 n habis pantang 54kg dan mantained sampai sekarang..
2) anak mendapat semua kebaikan yg terdapat dlm susu ibu
3) anak tak banyak ragam,tiada masalah kembung dan demam yang teruk selama 6 bulan pertama
4) sangat2 jimat tau! Pampers xbyk guna sebab bayi susu ibu xbanyak kencing berbanding bayi
 yang menyusu formula..Susu pun xpayah susah2 nak beli n nak serasikan dengan anak..
5) Ikatan kasih ibu dan anak sangat2 rapat tak dapat diungkai dengan kata2..
6) tak payah susah2 nk bawak beg byk2 nk letak susu,termos,air...tinggal selak je kan..

Alhamdulillah juga diperkenalkan dengan Shaklee..
Sangat2 membantu saya semasa dalam pantang dan menyusukan..

Untuk pengetahuan kawan2 semua, saya bersalin secara pembedahan sebab terlebih hari..3x induce selama 3hari di wad, baby xnak keluar jugak.. akhirnya doktor pun suggest utk czer..
Sebelum pembedahan kena puasa.. N selepas operated,mak ai..laparnye...disebabkan ubat bius masih ada lagi,jadi ibu xdibenarkan utk makan dlu yang mana ia akan myebabkan ibu muntah balik..tapi Alhamdulillah,sy dapat bangun,buang air n makan sendiri tanpa mengalami pitam @ muntah2..maybe sebab sebelum tu dah makan vitamin Shaklee dlu...org katil lain belum bangun lagi..

Nak tau apa yang saya ambil??

saya ambil Vit.C n kalsium je time tu..tapi sangat2 membantu..tiada rasa sakit..steady je..hehe..

Masa dalam pantang,masih lagi meneruskan dengan supplemen Shaklee..badan rasa bertenaga walau terpaksa berjaga malam..Luka pun cepat sembuh..dlm 2minggu dah bergerak cergas..Susu pun sangat2 lancar sampai bengkak2 lagi..Susu pekat jadi ank cepat kenyang..Berat badan anak pun cepat naik...Kulit pun cantik,gebu..parut2 dan selulit berkurangan..Saya suke,saya suke!!



Pada kawan2 yang ingin mencuba, bolehlah berhubung dengan saya ye..PM di facebook Nor Fahidayu Masran atau blh sms@whatsapp di 0162853148..


No comments:

TIPS MINUM AIR YANG CUKUP KETIKA BERPUASA

Alhamdulillah. Bermula Ramadhan pertama hari ini. Semoga kita semua dapat laluinya dengan penuh kesabaran dan ibadah kita diterima oleh-NYA....