FRIENDS

Google+ Badge

Follow My IG

Instagram

08 October 2014

Tips, Petua dan Cara Nak Cepat Hamil


Resah...gelisah... stress bila orang keliling asik tanya..bila nak ada anak ni? Bila nak mengandung? Tak nak anak ke?? Owhhh...sentap ok! Lagi-lagi kalau mak mentua yang tanya.. memang sangat menyentuh perasaan..


Ok.. tak mo sentap-sentap ye.. Maafkan sahaja mereka.. Semua tu kerja Allah.. Kalau Allah tak izinkan, ia tak kan terjadi. Kalau Allah izinkan, mau setahun satu lahirkan baby.. dah org cakap, isshhh kau ni, beranak jelah kerja kau.. haa,... kan? kan?

Itulah namanya manusia.. pedulikan saja mereka.. ada mereka bayarkan bil api kita ker??

 So, banyakkanlah berdoa, buat solat hajat, merayu dan memintalah hanya pada DIA.. merayu dari hati, menangislah.. solat jangan tinggal, istighfar dan selawatlah selalu... Maafkan semua orang yang menyakiti kita, dan bersedekahlah setiap hari.. Insya-Allah, rezeki tu sentiasa ada.. rezeki ni datang dalam pelbagai bentuk.. Udara yang kita hirup pun kira rezeki juga... So, berdoalah secara spesifik.. Ya Allah, kurniakanlah aku zuriat yang soleh ...

Kita ikhtiar, usaha , berdoa sungguh-sungguh dan seterusnya tawakal lah pada DIA.. Jangan cepat putus asa ye!


haa... itu adalah salah satu cara kita usaha nak cepat hamil.. ada lagi.. :)



Cara nak cepat hamil


Ingin tahu cara dan tips nak cepat hamil? 


1. Jaga diet dan pemakanan




Selalu dengar tentang asid folik? Sesiapa yang ingin mengandung, kena makan asid folik untuk kesuburan secara konsisten di samping makan makanan berkhasiat.. ini adalah saranan doktor. Senang je kan? Cakap memang senang.. tapi cukupkah khasiat yang anda ambil dari makanan anda setiap hari? 

Kena amalkan senaman dan bersukan setiap hari juga untuk badan kekal cergas. Makan lebih sayur dan buah serta minum air masak yang cukup.




2. Makan vitamin / supplemen



Badan kita perlukan nutrien yang cukup. Lihat senarai vitamin yang diperlukan bagi meningkatkan tahap kesuburan anda.

* Vitamin E
* Zink 
* Copper
* Vitamin A
* Vitamin C
* Vitamin D
* Thiamin B6
* Riboflavin
* Niacin
* Panthothenic asid

WAH... banyaknye... boleh beli supplemen di pasaran atau pilih Shaklee aje! dah tentu 100% selamat, semulajadi dan berkesan.. saya akan syorkan ikut keperluan anda.


3. Dapatkan berat badan ideal

Berat badan ideal

Yang ni macam sensitif sikit.. Sebab ape? sebab si polan tu gemuk, elok je beranak tiap tahun, takde masalah pun.. Yang dia tu kurus melengkong, mengandung tak pun..

haa.. tak salah kan kalau kita mencuba. Badan terlalu gemuk atau terlalu kurus juga akan mengganggu tahap kesuburan anda.  Risiko gemuk terdedah kepada pelbagai penyakit seperti darah tinggi, strok, serangan jantung atau kencing manis. Yang terlalu kurus juga , tak semestinya tiada penyakit. Anda mungkin punya kolestrol yang tinggi?? 

Sila buat senaman , makan makanan berkhasiat dan control kalori harian anda. 


4. Nyahtoksin / Detok / Detox




Toksin juga sangat tidak baik untuk kesihatan anda. Terdapat banyak produk di luar sana untuk menyahtoksin atau detoks dari tubuh. Dapatkan konsultasi yang betul dari penjual anda. Jangan beli sembarangan..


5.  Hubungan intim yang kerap

Lakukan hubungan intim dengan kerap terutama bila tiba waktu subur. Tahu cara kira waktu subur anda? 


6. Ketahui waktu subur dan ovulasi 


Kenali diri sendiri. Waktu ovulasi setiap wanita adalah tidak sama. Ambil masa untuk belajar kitar haid anda. Kebiasaannya wanita yang normal , waktu subur mereka adalah kira-kira 14 hari selepas haid pertama setiap bulan. Anda juga boleh beli atau gunakan Kit Ovulation yang boleh dibeli di farmasi-farmasi terpilih..


7. Jumpa doktor pakar

Jika anda sudah lama mencuba atau sudah lebih 4 tahun berkahwin tetapi masih belum dikurniakan anak, anda seharusnya berjumpa doktor atau pakar yang bertauliah. Buat pemeriksaan berkala dan dapatkan nasihat mereka. Biasanya pakar akan melakukan 'health screening'. Jangan malu kalau mahu, suami isteri kena pergi buat pemeriksaan. Jangan isteri je yang beria2.. tapi suami buat tak tahu, mempertahan egonya..


8.  Pastikan posisi seks yang betul

Ini bukan cerita lucah.! Cara dan posisi ketika 'bersama' adalah penting bagi memudahkan sperma berenang dan dapat bertemu dengan ovum. Posisi apakah itu? Cubalah sendiri.. :)


9. Elakkan tekanan / stress

Stress juga boleh menghalang kehamilan berlaku. Kalau anda pernah gugur, pasti lebih stress kan? Stress adalah asam garam kehidupan .. kawal stress / tekanan anda, rehat yang cukup.. Kerja pejabat habis dipejabat, jangan bawa pulang. Kalau sedang marah , ambil wudhu , istighfar dan bertenang.. Memaafkan adalah ubat stress paling mujarab. :) Anda mungkin boleh pergi bercuti untuk tenangkan diri.. Ambil vitamin b untuk membantu mengawal stress anda.


10. Jauhi rokok

Habit merokok juga menyebabkan kesukaran kehamilan terjadi. Jika suami adalah perokok tegas, minta dia merokok jauh-jauh dari anda & nasihat supaya berhenti merokok.  Jika anda wanita yang merokok, sila hentikan tabiat anda. Merokok bukan saja tidak bermanfaat, merosakkan kesihatan malah ia juga jatuh hukum HARAM.  Risiko keguguran adalah sangat tinggi bagi anda yang merokok.


11. Kurangkan kafein

Suka minum kopi? minuman berkafein yang lain?? Cuba kurangkan..  Jika kafein terlalu tinggi dalam badan, ia mengurangkan tahap kesuburan anda. 


12. Berdoa

 
Doa untuk hamil

Doa adalah sangat penting bagi kita umat Islam selain usaha mengikut saintifik .. Amalkan doa yang spesifik, merintih dan merayu dengan bersungguh-sungguh. Insya-Allah diperkenankan oleh-NYA bila tiba masanya..


ok! cuba ye..Konsisten dan berdoalah ..

********************************************************


Vitamin shaklee untuk kesuburan nak hamil cepat

Set bajet

Lelaki : Vitamin E, Zink

Wanita : Gla Complex, B Complex

tapi sebelum anda ambil vitamin untuk kesuburan , anda perlulah melihat dan merawat masalah kesihatan anda terlebih dahulu bagi penyerapan dan fungsi vitamin yang lebih baik dan berkesan

Dapat konsultasi selepas pembelian daripada saya untuk setiap set kesuburan shaklee anda.


PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK DENGAN SERVIS YANG CEPAT

Anda boleh menghubungi saya melalui:

SMS | WASAP 


0162853148 

untuk respon cepat.



SHAKLEE COD AREA -  
SEKITAR BANDAR BARU SENTUL, MINI UTC SENTUL, 
TAWAKAL HOSPITAL, RESTORAN HASLAM JALAN PAHANG

Share it