FRIENDS

Google+ Badge

Follow My IG

Instagram

22 September 2014

Nak Kurus dan 5 Cara Elak Makan Malam

Ramai rasanya yang susah nak elak dari makan waktu malam kan? Jika ingin makan malam, pastikan anda tahu caranya. Makan malam yang sihat dan tidak melebihi keperluan kalori harian tidak akan mengakibatkan berat badan berlebihan. Apa yang penting adalah jumlah kalori yang di ambil dalam sehari., tidak kira sama ada semasa sarapan , makan tengahari ataupun makan malam.


Kenapa perlu kurangkan kalori ketika makan malam? Sebab, pada waktu malam, kita sudah kurang beraktiviti dan pembakaran lemak menjadi perlahan. Organ tubuh tidak membakar lemak ketika anda sedang tidur....

Jumlah Kalori dalam makanan
Jumlah Kalori dalam makanan
Nak Kurus dan 5 Cara Elak Makan Malam
Nak Kurus dan 5 Cara Elak Makan Malam

 

Jom ikut tips bagaimana nak elak dari makan malam yang banyak!

 

1. Elak makan dengan hidangan yang besar 


Kajian mendapati makan berkumpulan mempengaruhi saiz hidangan anda. Anda akan makan banyak ketika makan bersama orang lain daripada makan bersendirian.

2. Jangan langkau waktu makan tengahari


Mungkin kerana sibuk bekerja anda suka langkau waktu makan tengahari terutama kaum wanita. Namun, amalan ini ada kelemahannya kerana ia akan mendorong anda makan berlebihan pada waktu malam. So, jangan skip lunch ye!

3. Kawal tekanan / stress


Ada orang suka makan ketika sedang stress..ia menjadi salah satu  cara melepaskan tekanan selepas seharian berhadapan dengan pebagai masalah dan melupakan segala masalah. Sila kawal stress/tekanan anda!

4. Makan sambil menonton televisyen


Beberapa kajian menunjukkan perkaitan antara menonton televisyen dengan masalah kegemukan adalah benar! Menonton sambil mengunyah makanan yang tinggi lemak dan kalori seperti aiskrim, coklat, kerepek dan keropok memang menyeronokkan , tak sedar makanan dah habis di tangan dan anda telah makan banyak... :) Jadi cuba elakkannya..

5. KiloJoule (kJ) paling rendah


Makanan yang mana mempunyai kiojoule (kJ) per gram paling rendah?

A. Karbohidrat
B. Lemak
C. Protien
D. Akohol
E. Serat

E adalah jawapannya! Setiap gram serat bersamaan dengan 8 kJ bagi protien dan karbohidrat, alkohol (29kJ) dan lemak (37kJ). Jadi, makan lebih banyak serat seperti sayur dan buah dalam setiap hidangan anda!



ok, dah dapat tips-tips nak kurus dan cara elak makan malam banyak yang anda perlukan? Praktikkan dan amalkannya.. Anda pasti mendapat berat badan yang ideal dengan ketinggian anda! Konsisten dan jadikan amalan sihat anda... 

Nak bantu kawal diet anda dengan supplement shaklee? Anda boleh cuba!

B- complex : dapat meningkatkan metabolisme tubuh dalam menukar makanan kepada tenaga dan proses pembakaran kalori

Vitalea : membekalkan multivitamin yang perlu untuk tubuh dalam aktiviti harian anda

Cinch Shake : dengan pebagai perisa kesukaan anda, membantu proses pembakaran lemak dan mengekalkan otot yang sihat. Cinch juga memberi rasa kenyang yang lama dan ini dapat mengelakkan anda daripada makan lebih banyak

Cinch tea : membantu proses pembakaran lemak, memberi tenaga, meningkatkan metabolisme dan mengelak tubuh dari dehidrat

Herblax : membantu mencuci usus, membuang toksin dan melawaskan pembuangan air besar. Usus yang sihat dan bersih membantu penyerapan vitamin lain dengan lebih efisyen.


PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK DENGAN SERVIS YANG CEPAT

Anda boleh menghubungi saya melalui:

SMS | WASAP 


0162853148 

untuk respon cepat.



SHAKLEE COD AREA -  
SEKITAR BANDAR BARU SENTUL, MINI UTC SENTUL, 
TAWAKAL HOSPITAL, RESTORAN HASLAM JALAN PAHANG




17 September 2014

Dapat Sebotol Meal Shakes Percuma Sambil Berpeluang Menderma!



Berpeluang menderma? Dapat percuma sebotol Meal Shakes lagi? haa....jangan tak percaya tau! 

Sepanjang bulan September ni, Shaklee Malaysia menawarkan dengan setiap pembelian 3 botol Meal Shakes anda akan dapat PERCUMA sebotol lagi, daaannn 10% dari setiap keuntungan jualan satu set Meal Shakes ni , shaklee akan sumbang kepada 2000 keluarga kurang mampu selama setahun. Wow!! hebat kan? Sambil membeli anda juga berpeluang menderma dan membantu keuarga-keluarga kurang mampu di Malaysia.

Program charity yang sangat bagus bagi pendapat saya...dah lah anda beli dapat percuma setin lagi, dapat pula peluang menjadi sebahagian dari penderma... bestt tuu.... berpeluang bantu keluarga kurang mampu lagi... bukan pihak shaklee je yang untung, malah kita yang membeli pun dapat tempiasnya, takdelah sebelah pihak je yang untung kan?


Makumat lanjut klik pada poster di bawah :-)




Jom kita memborong! Saya pun nak beli untuk anak-anak saya dan saya juga..ehee...biasalah tengah-tengah hamil ni kan, ada masa datang tak suka nak telan pil-pil ni... bukan je dapat tambah nilai kesihatan, malah dapat serikan wajah juga tau! Tak percaya? haa...cuba dulu baru tau... 

Cerita lanjut tentang Meal Shakes boleh klik sini -->> Meal Shakes Shaklee

Klik juga untuk testimoni -->> Testimoni Meal Shakes


Anda boleh menghubungi saya melalui:

SMS | WASAP 

0162853148 

untuk respon cepat.



SHAKLEE COD AREA -  
SEKITAR BANDAR BARU SENTUL, MINI UTC SENTUL, 
TAWAKAL HOSPITAL, RESTORAN HASLAM JALAN PAHANG 

Menemukan Kusyuk di dalam Solat

Suka saya nak  kongsikan cerita ni....bukan sekadar cerita kosong tapi untuk peringatan diri sendiri juga... sama-sama kita menuju kepada tujuan utama kehidupan kita... Insya-Allah...Perkara yang baik kita sebar-sebarkan...

MENEMUKAN KHUSYUK YANG HILANG.


Saya masih banyak kekurangan. Apa yang saya lakukan SEBELUM masuk waktu solat, saya ambil masa dalam 1-15 minit untuk diam dari melakukan apa jua kerja.


1. Yang saya lakukan hanyalah berkomunikasi dengan Allah. Tidak memohon. Tetapi sekadar bercerita. Saya suka bercerita kepada Allah. Tentang kerja, tentang hidup, tentang keluarga, anak-anak. Tentang apa saja.

2. Kemudian setelah masuk waktu solat, saya bangun untuk mengambil wuduk dalam KESEDARAN bahawa saya sedang dalam perjalanan untuk bertemu denganNya secara formal.

Saya ingin memujiNya, saya ingin memohon (mengikut doa dalam solat) dan saya ingin berterima kasih pada Nya.

3. Sepanjang wuduk… saya SEDAR bahawa Yang ingin saya temu adalah Allah. Saya pastikan wuduk saya sempurna. Saya minta agar segala anggota wuduk saya dilindungi Allah dari melakukan kejahatan dan kemaksiatan.

4. Dalam perjalanan untuk memulakan solat saya tetap jaga kesedaran bahawa saya dalam persediaan jumpa Allah.

Saya bentang sejadah dan tetap kesedaran bahawa saya ingin bertemu Allah tidak saya lepaskan.

5. Ketika saya berdiri untuk mula takbir, saya istighfar dahulu. Memohon keampunan pada Allah seawal lagi agar pujian saya benar-benar datang dari hati yang bersih. Berulang-ulang saya istighfar.

6. Kemudian saya mengangkat Takbir dan saya menyedariNya. Saya memanggil Allah Yang Maha Besar, Yang saya rindui.

7. Saya tidak “membaca” Doa iftitah. Tetapi saya memuji Allah dalam Doa Iftitah. Mulut ini berkomunikasi dalam bahasa arab. Namun hati ini memahami apa yang diucapkan adalah….

“Ya Allah, Engkaulah Tuhan Yang Maha Besar sebesar-sebesarnya ya Allah. Ya Allah Segala puji bagiMu ya Allah sebanyak-banyaknya ya Allah. Ya Allah, Maha Suci Engkau di pagi dan petang ya Allah.”

“Ya Allah ku hadapkan wajahku kepadaMu Tuhan yang menjadikan langit dan bumi dengan benar-benar lurus dan berserah kepadaMu ya Allah. Ya Allah, aku ini bukan dari kalangan orang-orang yang musyrik ya Allah.”

“Ya Allah sesungguhnya ya Allah, solatku ya Allah, ibadahku ya Allah, hidupku ya Allah, matiku ya Allah adalah hanya untukMu ya Allah.”

“Ya Allah, tidak ada sekutu bagiMu ya Allah, dan aku diperintahkan untuk tidak menyukutukanMu ya Allah dan aku ini dari golongan orang yang berserah diri.

8. Kemudian, saya terus memujiNya dalam Al-Fatihah. Sebuah lagi skrip hadiah dari Allah untuk kita berkomunikasi denganNya. Kita berkomunikasi di dalam bahasa arab namun kita faham yang sedang kita komunikasikan dengan Allah adalah….

“Ya Allah, Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan syaitan yang terkutuk ya Allah.”

“Ya Allah, Dengan namaMu ya Allah Tuhan Yang Maha Pemurah dan Penyayang ya Allah”.

“Ya Allah, Segala puji bagiMu Tuhan yang memelihara segala alam ya Allah. Engkaulah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang ya Allah. Engkaulah raja yang menguasai hari pembalasan ya Allah.

Ya Allah…. kepadaMu-lah kami sembah Ya Allah .. dan kepadaMu-lah kami mohon pertolongan ya Allah. (saya selalu tidak mampu menahan kesayuan tika saat ini. Saya sangat rindu padaNya hingga seluruh tubuh ini bergetar)

Tunjukilah kami jalan yang lurus ya Allah. Jalan mereka yang telah Engkau beri nikmat ya Allah, bukan jalan yang Engkau murkai dan bukan jalan yang sesat ya Allah.”

ALLAHUKABAR indahnya solat. Ini baru selesai Al-Fatihah.

9. Kemudian kita baca surah yang mudah dan kita fahami.

10. Diamlah sejenak sebelum kita rukuk. Tuqmaninah sebentar. Sedarilah kita rukuk untuk hormat dan memuji Allah.




11. Lalu rukuklah. Namun diam dahulu. Rukunnya adalah rukuk bukan bacaan rukuk. Diamlah namun sedar dan berterima kasih pada Allah. Terima kasih yang datang dari hati ini.

Lalu ketika ini pujilah Allah dengan benar. Pujilah Allah dari hati. Bukan bacaan sekadar dari bibir semata-mata.

” Ya Allah, Maha SuciMu Tuhan yang Maha Agung ya Allah.”

Selepas pujian pertama… diam lagi… rukuklah dengan benar disamping fizikal kita benar-benar rehat. Tulang-tulang kita kembali kepada tempatnya. Darah mengalir ke otak kerana kedudukan otak sama dengan jantung.

Pujilah lagi untuk seterusnya hingga 3 kali.

12. Bangunlah dengan perlahan, dengan hormat dalam setiap pergerakan solat. SEDARlah terus bahawa kita sedang bertemu dengan Allah. TUHAN.. bukan bos, bukan menteri, bukan kawan-kawan, bukan mak ayah….. tetapi Allah…. TUHAN yang menjadikan kita dan tempat kita kembali. Allah..

Iktidal… diam sebentar (tuqmaninah) lalu nyatakan pada Allah….

“Ya Allah, untukMu segala pujian ya Allah.”

Andai semuanya milik Allah segala pujian, adakah pujian milik kita?
siapa kita yang sering ingin dipuji?
Siapa kita yang sering kecewa ketika orang lain tidak memuji kita?
Siapa kita?…. Astaghfirullah.



13. Sujud….. Diamlah sebentar. Sedarlah ketika sujud ini, jasad ini kembali kepada asalnya yakni tanah. Kita tidak ada apa-apanya lagi. Segala pujian adalah milik Allah. Kita ini tiada apa-apanya. Kita mengharapkan redha Allah semata-mata.



Sujudlah…
sedarlah Allah…
lalu pujilah Allah….

“Ya Allah, Maha SuciMu Tuhan yang Maha Tinggi ya Allah”

Diamlah sebentar untuk pujian kedua dan ketiga agar benar-benar pujian itu dari hati kita dalam kesedaran padaNya.

 

14. Kemudian duduklah dengan penuh tunduk dan mengharap padaNya. Mohonlah satu persatu. Bukan membaca dengan laju…. tetapi mohonlah…mohonlah. Diri kita sangat memerlukan kasih sayang daripadaNya.

“Ya Allah, ampunilah aku ya Allah”

“Ya Allah, rahmatilah aku ya Allah”

“Ya Allah, cukupkanlah segala keperluanku ya Allah”

“Ya Allah, angkatlah darjatku ya Allah” (angkat darjat bukan naik jawatan, jadi kaya raya, jadi terkenal, sentiasa dipuji. Bukan..bukan. Angkat darjat adalah agar Allah melindungi maruah kita. Tidak mengaibkan kita. Andai Allah mengaibkan segala kejahatan dan kemaksiatan kita…. Allahurabbi… tidak tertahan untuk mampu terus hidup).

“Ya Allah, Murahkan rezekiku ya Allah”

“Ya Allah, bukakan pintu hatiku untuk hidayah/petunjukMu ya Allah”

“Ya Allah, sihatkanlah aku ya Allah”

“Ya Allah, maafkanlah aku ya Allah.”

Andai ini dibaca dengan baik, Allahhurabbi…sujud seterusnya pasti akan lebih berserah kita padaNya.

****
Jika ini dapat didirikan dengan baik, nikmatilah sendiri keindahan solat. Betapa nikmatnya solat dan nikmatnya solat kita tidak pernah sama sejak kita mendirikannya dulu hingga sekarang. Bahkan nikmat solat ini semakin meningkat dari satu waktu ke waktu yang lain.

Dulu saya tertanya-tanya bagaimana mereka yang dekat dengan Allah sentiasa menunggu-nunggu waktu solat.

Allahurabbi…. ketika menikmati nikmatnya solat… barulah kita faham mengapa solat itu sering ditunggu-tunggu.

Dari tinta Dr Fuad Latip
5 Sept 2014.



Semoga kita juga istiqomah dan mendapat kusyuk untuk bertemu dengan-NYA..

11 September 2014

Makanan Tambahan Terbaik Buat Kanak-Kanak Sihat & Bijak

Saya yakin dan pasti semua ibubapa ingin berikan yang terbaik buat anak-anak mereka. Tak kira dari segi apa pun. Lebih-lebih lagi di zaman yang serba moden kini, ibu bapa yang sibuk dengan kerjaya dan tiada kesempatan menyediakan makanan seimbang di rumah.

Shaklee menyediakan minuman ringkas yang berkhasiat untuk dinikmati oleh kanak-kanak. Bukan sahaja enak, malah ia kaya dengan protin, serat dan fiber. Sudah tentu Shaklee Meal shakes!  Ia boleh di kocak bersama minuman kegemaran anak-anak anda setiap pagi.... pasti mereka sukakannya..begitu juga anak-anak saya! dan anda akan lihat hasilnya, anak-anak bertambah aktif, dan selera makan mereka jga bertambah baik. Jangan mak pulak tak terlayankan permintaan anak ye..eheee..

Omega Guard juga membantu dalam meningkatkan imuniti anak, memberikan fokus yang lebih tajam kerana ia kaya dengan minyak ikan asli Omega 3. Kalau anak diserang batuk, atau selsema berikan mereka Omega Shaklee, InsyaAllah memang cepat sembuh dan kembali aktif.



Set Vitamin Shaklee Anak Sihat Bijak , membantu tumbesaran kanak-kanak yang baik, meningkatkan imuniti tubuh, menambah selera makan yang baik , membantu menangani alergi, dan dapat mencegah sembelit.

1. Bertambah umur, bertambah berat, bertambah tinggi
2. Postur tubuh tegap dan otot padat
3. Rambut berkilau dan kuat
4. Kulit dan kuku bersih, tidak pucat
5. Wajah ceria, mata bening dan bibir segar
6. Gigi bersih dan gusi merah muda
7. Nafsu makan baik dan buang air besar dengan lawas/teratur
8. Bergerak aktif dan berbicara lancar sesuai umur
9. Penuh perhatian/fokus dan aktif
10. Tidur nyenyak

Berikan makanan tambahan yang terbaik buat anak-anak anda! Berikan juga mereka makanan sebenar, bukan makanan rapu. Makan makanan berkhasiat, lebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran.

Berminat?
Hubungi admin untuk info lanjut.

*Meal Shakes OFFER BELI 3 PERCUMA 1*



Anda boleh menghubungi saya melalui:

SMS | WASAP 

0162853148 

untuk respon cepat.



SHAKLEE COD AREA -  
SEKITAR BANDAR BARU SENTUL, MINI UTC SENTUL, 
TAWAKAL HOSPITAL, RESTORAN HASLAM JALAN PAHANG 
 atau beli terus secara online terus ke rumah anda!
 
 

10 September 2014

Tingkatkan Kesuburan Lelaki Dengan Vitamin Shaklee

Hasil kajian, didapati 10% daripada  pasangan yang berkahwin mengalami masalah untuk memperolehi cahayamata.  Masalah ketidaksuburan, didorong pelbagai faktor dan ia lebih kurang sama saja untuk kedua-dua lelaki dan perempuan. Terdedah terhadap bahan kimia yang berbahaya, radiasi, pencemaran, stress, kurang senaman, kekurangan nutrisi dan sebagainya, boleh juga menjadi faktor pasangan sukar mendapat anak.

Bercakap tentang kekurangan nutrisi yang berkait dengan kesuburan, apakah nutrien yang penting terhadap kesuburan seseorang lelaki? 

Vitamin C – Membolehkan Sperma Bergerak Bebas

Bayangkan satu keadaan bilamana anda berada dalam satu kumpulan orang yang sangat ramai dan bersesak-sesak. Nak bergerak pun sangat sukar. Begitulah keadaan bila sperma kekurangan vitamin C. Ia menyebabkan sperma bergumpal. Vitamin C membantu sperma bergerak aktif dan cergas.

Zinc – Mineral Lelaki

Zinc penting dalam penghasilan testosterone, hormon penting bagi lelaki. Kekurangan testosteron adalah antara  faktor utama yang menyebabkan ketidaksuburan.

Vita E & Selenium – Memberi Tenaga Kepada Sperma

Pelbagai kajian dilakukan ke atas pasangan yang tiada anak dengan menggunakan Vitamin E dan ia menunjukkan hasil yang positif!!

VITAMIN E sangat bagus di ambil oleh orang lelaki terutama yang mempunyai masalah kesuburan dan sukar mendapat cahayamata. Bukan sang isteri je ye nak kena usaha, tetapi suami juga perlu berusaha untuk meningkatkan kadar kehamilan isteri. Masalah kesuburan lelaki dapat ditingkatkan dengan pengambilan Vitamin E dan Selenium yang cukup secara konsisten setiap hari. Ia meningkatkan kualiti sperma yang dihasilkan. Sperma yang tidak berkualiti sukar untuk bercantum dengan ovum semasa waktu subur dan ini menyebabkan kehamilan tidak terjadi. 

 _________________________________________________________________________________
Artikel dari FB Dr Hamid Arshat
untuk meningkatkan kesuburan lelaki disamping mengurangkan kesan buruk stress, makanan juga penting. Makanan yg berkhasiat dan berzat sangat penting, makanan segar dan mentah iaitu sayur2 dan buah2 sebagai sumber vitamin dan antioxidants. Berhenti merokok dan minum arak, kurangkan kopi, minum lebih jus buah dan green tea. supplement vit C dan E, folic penting. oyster, blackcurrent, bijan, mustard dan celery menjadi sumber logam zinc dan kecang saperti brazil nuts jadi sumber selenium , keduannya penting untuk suburkan benih lelaki. jauhkan cheese, krim, daging berlemak, coklat, dan makanan diproses. Makanan yg mengadungi Omega3 saperti walnuts, flax seed oil, Sayur2 bayam asparagus avacado dan kekacang, buah2 citrus saperti oren, lada merah, keledek merah perlu sering dimakan. akhirnya ambil vit-A yg penting utk maturasi sel2 benih lelaki.

________________________________________________________________________________
Credit 
Beli vitamin untuk kesuburan lelaki


Anda boleh menghubungi saya melalui:

SMS | WASAP 

0162853148 

untuk respon cepat.



SHAKLEE COD AREA -  
SEKITAR BANDAR BARU SENTUL, MINI UTC SENTUL, 
TAWAKAL HOSPITAL, RESTORAN HASLAM JALAN PAHANG 
 atau beli terus secara online terus ke rumah anda!

01 September 2014

Promosi Gempak dari Shaklee Malaysia!


Pagi-pagi lagi, di awal September telah dikejutkan dengan dua promosi bulanan Shaklee Malaysia secara serentak... 

Wowooo....selama saya buat Shaklee ni belum pernah lagi Shaklee Malaysia offer sekali dua produk untuk sebulan tau!

Haa...nak tau apa dia? Boleh saya katakan offer bulan ni buat mak-mak nak menten lawa dan anak-anak yang kekal cergas!

Hihii...ok2.. apa dia?

Tadaaa....

Meal Shakes BELI 3 PERCUMA 1

&

Shaklee Collagen Powder BELI 6 PERCUMA 1..

haa...berbaloi-baloi bukan? 

Mealshakes untuk anak, Kolagen untuk mak!


Jom-jom cepat dapatkan offer ni sekarang!


Selalu cepat je habis stok Meal Shakes tu.. sebab Meal Shakes Shaklee banyak membantu ibu-ibu yang berhadapan dengan anak-anak yang susah nak makan @ picky eater!


Kolagen terbaik dipasaran tu jugak! Asli dari sisik ikan merah yang tinggal di laut dalam. Membantu menganjalkan, melembap dan memulihkan kulit yang rosak, pigmentasi, pori-pori terbuka juga masalah kesihatan yang lain. Kolagen bukan ada kat kulit aje ye, malah dibahagian lain juga seperti di retina mata...

Sms@wasap ke 0162853148 untuk respon cepat..

Shaklee Collagen Powder
Shaklee Collagen Powder
Testimoni Shaklee Meal Shakes
Shaklee Meal Shakes

Berminat nak beli?

Anda boleh menghubungi saya melalui:

SMS | WASAP 

0162853148 

untuk respon cepat.



SHAKLEE COD AREA -  
SEKITAR BANDAR BARU SENTUL, MINI UTC SENTUL, 
TAWAKAL HOSPITAL, RESTORAN HASLAM JALAN PAHANG 
 atau beli terus secara online terus ke rumah anda!

Share it